Weerschijf maken

 

 

LESDOELEN
Algemene doelen
De kinderen maken ervaring met verschillende soorten weer.

De kinderen komen in aaraking met een aardrijkskunde les waarbij het vooral gaat om zelf een weerschijf te maken. 

 

Concrete, vakgerichte doelen
De kinderen weten wat een weerschijf is.

De kinderen kunnen een weerschijf maken.

 


INTRODUCTIEFASE
In deze fase komen veelal drie onderdelen aan de orde:
Introduceren
Informeren
Instrueren
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?
Ik ga als introductie met de kinderen praten over het weer. Wat voor verschillende weer soorten heb je. Deze schrijf ik op het bord. Dit kun je samenvatten tot acht punten. Onweer, sneeuw, regen, zon, mist, wolken/zon, bewolkt en storm.
Daarna ga ik uitleggen wat de bedoeling van de les is.
De kinderen gaan een weerschijf maken en daarbij hebben ze twee verschillende grote rondje van papier nodig. Het eerste papiertje wordt aan de hand van voorbeelden op het bord en het voorbeeld van mij in achten gevouwen. De vouwlijnen moeten de kinderen met stift natrekken, zodat het er duidelijk acht vlakken verschijnen De twee cirkel vouwen ze net zo. En trekken ze ook lijntjes op met de stift.
Daarna mogen de kinderen in de acht vakjes weersoorten tekenen die we op het bord hebben geschreven. Hierbij geef iuk nog een aantal voorbeelden wat er getekend kan worden.
Uit een cirkel is het de bedoeling dat er een hoekje uit wordt geknipt.
Daarna leggen we de twee cirkesl op elkaar en een splitpen in het midden en dan kan de weerschijf draaien.
Als laatste hangen we er een touwtje aan. 
De kinderen luisteren naar mij en geven antwoord op mijn vraag. Als dit niet zo is geef ik een van de kinderen een beurt.
De kinderen luisteren naar mijn uitleg en stellen vragen als ze die hebben. 
De organisatie
Zorgen dat ik genoeg material bij me heb. Per kind twee cirkels, splitpennen, een perforator en wol.
Ook mnoet ik ervoor zorgen dat de kinderen scharen hebben.
Tijdsduur: 15 minuten.
UITVOERINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Observeren
Begeleiden
Wat doen de kinderen.
Wat doe ik.
De kinderen helpen eerst mee om de spullen uit te delen aan iedereen.
De kinderen vouwen met mij mee en als het niet lukt bied ik hulp aan of de kinderen uit de hogere groep bieden de kinderen hulp.
Waneer de cirkels af zijn mogen de kinderen de weersoorten op de onderste schijf per blokje tekenen.
Als de kinderen hier mee klaar zijn moeten ze naar mij toe komen, zodat er een splitpen in het midden kan worden gedaan. Daarna wordt er een gaatje aan de bovenkant gedaan, en moeten de kinderen er een touwtje aan maken, zodat de weerschijf opgehangen kan worden.  
Ik deel eerst met de kinderen de spullen uit, zodat ze met de ineliding er nog niet aan kunnen zitten.
Dan ga ik samen met de kinderen de weer schijf maken. Per cirkel gaan we aan de slag. Hoe ze het moeten vouwen doe ik eerst voor. 
Waarneer de kinderen tekenen kijk ik of ze het wel goed doen.
Waneer de kinderen klaar zijn met tekenen, doe ik een splitpen in het midden en een gaatje aan de bovenkant. De kinderen krijgen van mij een stuk touw en moeten die aan de weerschijf vastmaken.
De organisatie
Zorgen dat de kinderen de weesrschijf goed in elkaar zetten.
Tijdsduur: 30minuten.
AFSLUITINGSFASE
In deze fase komen veelal twee onderdelen aan de orde:
Afronden
Nabespreken
Wat doe ik?
Wat doen de kinderen?
Ik laat een aantal weer schijven zien aan de rest van de klas, die we dan ook een beetje gaan bespreken.
Ik sluit de les af met het vertellen dat het vangaad mooi weer is en dat de schijf op mooi weer moet staan.
 
de kinderen reageren op de weerschijven van elkaar.
De kinderen doen de weerschijf op moi weer.
De organisatie
een paar weerschijven van kinderen uitkiezen die in de de klas worden laten zien.
Tijdsduur: 5 minuten.
To­taal: 50 minuten.

Gymles

De leerlingen kunnen lopen als een spin