Computational Thinking stimuleren bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Bij het bieden van extra uitdaging aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, is het belangrijk om een holistische benadering te hanteren. In plaats van ons te richten op versnelling of verrijking, willen we een breed scala aan mogelijkheden bieden om de talenten en interesses van kinderen te stimuleren.

Door te verbreden en te verdiepen willen we kinderen de mogelijkheid geven om hun volledige potentieel te benutten, terwijl we een evenwichtige leeromgeving behouden die aansluit bij hun ontwikkelingsfase. Een manier om te verbreden is het aanbieden van spelletjes waarbij kinderen hun computationele vaardigheden verbeteren. De volgende spelletjes bieden uitdagingen op het gebied van logisch denken, probleemoplossing en sequentieel denken.

Kodekraker In “KodeKraker” worden kinderen uitgedaagd om logische denkpuzzels op te lossen door codeblokken op de juiste manier te combineren. Ze kunnen verschillende niveaus en thema’s verkennen, zoals dieren, ruimte, en nog veel meer. Door het oplossen van de puzzels leren kinderen belangrijke concepten van programmeren, zoals sequenties, lussen en voorwaardelijke instructies.

CodeGrid – Shapes Eduspel Met biedt een interactieve en visueel aantrekkelijke leerervaring waarin kinderen spelenderwijs belangrijke concepten op het gebied van logica en patroonherkenning verkennen. Het is een leuke en uitdagende manier om kinderen te betrekken bij het ontwikkelen van hun computational thinking-vaardigheden.

Blockly Games – Blockly Games biedt een reeks interactie ve spelletjes waarin kinderen blokprogrammering kunnen leren. Ze kunnen puzzels oplossen en karakters door doolhoven navigeren door programmeerblokken te slepen en neer te zetten.

Turing Tumble – Turing Tumble is een educatief spel dat draait om het bouwen van schakelingen en het oplossen van puzzels. Kinderen gebruiken knikkers om logische poorten en mechanismen te activeren en complexe taken uit te voeren.

Lightbot Jr. Lightbot Jr. is een programmeerspelletje waarin kinderen leren programmeren door een virtuele robot te besturen. Ze moeten de robot opdrachten geven om puzzels op te lossen. Het spel heeft een intuïtieve interface en kleurrijke graphics die aantrekkelijk zijn voor jonge kinderen.

Kodable – Kodable is een spel dat is ontworpen om kinderen te leren programmeren door middel van eenvoudige concepten zoals sequenties, loops en voorwaardelijke logica. Kleuters kunnen hun programmeervaardigheden ontwikkelen door een schattig personage door doolhoven te leiden.

Bee-Bot vloerrobot met boerderijmat

Bee-Bot vloerrobot met boerderijmat

Bee-Bot – Bee-Bot is een online versie van een populaire programmeerbare robot voor kleuters. Het spel is gericht op het ontwikkelen van logisch denken en ruimtelijk inzicht. Kinderen kunnen de Bee-Bot virtueel programmeren om door doolhoven te navigeren en opdrachten uit te voeren.

CodeSpark Academy – CodeSpark Academy is een interactief platform dat kleuters helpt programmeren door middel van verhalen en spelletjes. Kinderen kunnen personages besturen, puzzels oplossen en creatieve projecten maken, terwijl ze tegelijkertijd computational thinking-concepten leren.

ScratchJr – ScratchJr is een vereenvoudigde versie van het populaire programmeerplatform Scratch, speciaal ontworpen voor kleuters. Kinderen kunnen hun eigen interactieve verhalen en spelletjes maken door programmeerblokken te slepen en neer te zetten. Het bevordert creativiteit, probleemoplossend denken en logica.

Primotoys Cubetto Robot Startset - Schermloos Coderen voor Kids vanaf 3 jaar

Primotoys Cubetto Robot Startset – Schermloos Coderen voor Kids vanaf 3 jaar

Cubetto – Cubetto is een programmeerbaar houten robotje dat kinderen helpt bij het leren van basisconcepten van computational thinking. Hoewel het geen online spel is, kunnen kinderen fysieke blokken gebruiken om de route van Cubetto te programmeren en zo puzzels op te lossen.

ThinkFun Robot Turtles - Breinbreker

ThinkFun Robot Turtles – Breinbreker

Robot Turtles – Robot Turtles is een fysiek bordspel dat de basisprincipes van programmeren introduceert aan kleuters. Het spel biedt een leuke en interactieve manier om kinderen te leren over sequenties, functies en het oplossen van problemen.

Tynker Junior – Tynker Junior is een app die kleuters helpt bij het ontwikkelen van hun probleemoplossende vaardigheden en logisch denken. Het bevat leuke spelletjes en puzzels met visuele programmeerblokken die kinderen kunnen slepen en neerzetten.

SpriteBox: Code Hour – SpriteBox is een spel dat kleuters introduceert in de wereld van programmeren door middel van logica en ruimtelijk inzicht. Kinderen moeten een personage door verschillende levels leiden en obstakels overwinnen door visuele programmeerblokken te slepen en neer te zetten.

Box Island – Box Island is een avonturenspel dat kleuters helpt bij het leren van concepten zoals algoritmes, lussen en conditionele logica. Het spel heeft een intuïtieve interface en kleurrijke graphics die aantrekkelijk zijn voor jonge kinderen.

CodeMonkey – CodeMonkey is een online platform waar kinderen leren programmeren door leuke spelletjes te spelen. Ze lossen puzzels op door code te schrijven en zo apen te helpen bananen te verzamelen.

SmartGames - Penguins Parade - 48 opdrachten - magnetisch reisspel

SmartGames – Penguins Parade – 48 opdrachten – magnetisch reisspel

Smartgames – SmartGames zijn boeiende en uitdagende denkspellen die kinderen en volwassenen aanzetten tot logisch denken en probleemoplossing. Met een divers assortiment aan puzzels en spellen bieden SmartGames een vermakelijke ervaring voor spelers van alle leeftijden.