Introductie
Voor de introductie heb ik gebruik gemaakt van het boek ‘Een belangrijk bericht’ van Max Velthuijs (isbn 90 732444 15 3). Uitgave van de Stichting het Nederlandse PTT Museum, te bestellen bij het PTT Museum, tel. 070 330 7515
Een geweldig boek over ‘de trouwe dienaar’ (zoals het boek eerst heette, voor de door de PTT gesponsorde herdruk) van koning Leo, die een brief naar Amerika moet posten, maar het niet helemaal vertrouwt en besluit om de brief achterna te gaan als controle.
Bij het boek zit een boekje met verwerkingssuggesties en een vel postzegels met Koning Leo.
Ook de schutbladen van het boek zijn erg interessant, de plaatjes vormen een stripverhaal wat ons laat zien wat er gebeurt met een brief van zender tot ontvanger. (later meer hierover)
Hoek
Hierna heb ik (natuurlijk) een woordweb gemaakt en zijn we gestart met het maken van een posthoek. Hiervoor had ik spullen geleend van het postkantoor.
Dansexpressie
In de speelzaal hebben we een ‘brief’ op de trein gedaan en zijn we gaan dansen op het liedje ‘de trein’ (Map bewegingsonderwijs in het speellokaal) Al dansend kom je door allerlei landen en steeds ga je weer verder met de trein, in dit geval de posttrein.
Schrijven
We hebben brieven geschreven aan verschillende personen: een fee, een kabouter, een reus, mensen in het vierkantland, mensen in het ronde land, etc. Iedere persoon vroeg om een ander soort brief, de kabouter kreeg een kriebel briefje, de letters die in de brief naar het ronde land gingen bestonden uit allemaal rondjes, de brief aan de fee was geschreven van lijm en overgoten met glitters (veruit de populairste), de brief aan de reus was gemaakt op het verfbord, etc. Als je een beetje nadenkt kom je zelf nog wel op allerlei andere mensen die een ‘speciale’ brief kunnen krijgen.
Estafette (uit Praxis bulletin 2, oktober 2000)
In de klas staan 2×3 tafels en tussen tafel 2 en 3 een brievenbus.
Verdeel de klas in 2 (of meer) groepen, geef de nr 1 een envelop. Bij de eerste tafel moeten ze een postzegel op de envelop plakken, bij de tweede tafel moet er een stempel op de zegel, dan posten in de brievenbus, bij de derde tafel moeten ze een nieuwe envelop pakken, terug lopen naar de rij en de envelop aan de volgende persoon geven. Wie is er als eerste klaar?
Hoe lang doet een kaart erover?
Laat de kinderen schatten hoe lang het duurt voordat een kaart bij de ontvanger thuis is. Schrijf de uitkomsten op een vel. Hierna heb ik ‘stiekem’ met de kinderen een kaart op de bus gedaan voor mijn mentrix, hun juf. Iedere keer als we weer op school kwamen (ook ’s middags) vroegen de kinderen aan haar of ze al post had gehad. Zo werd het duidelijk hoe lang een brief er over doet.
Om dit nog duidelijker en visueel te maken heb ik de plaatjes van het schutblad van ‘Een belangrijk bericht’ ieder afzonderlijk uitvergroot tot A4 formaat. De kinderen hebben ze ingekleurd en we hebben ze in een lange rij opgehangen. Zo was er duidelijk te zien wat er allemaal met de kaart gebeurde.
Kaarten sorteren
Ik had allemaal verschillende soorten kaarten meegenomen, een verhuiskaart, een verjaardagskaart, een kerstkaart, etc. Ik heb de kinderen gevraagd om ook kaarten mee te nemen en deze hebben we aan een lijn in de klas opgehangen. Toen we een behoorlijk aantal kaarten hadden zijn we deze gaan sorteren: de verjaardagskaarten aan de linkerkant van de lijn, de kerstkaarten rechts, de vakantiekaarten aan de rand van de deur, etc.
Ook hebben we zelf kaarten gemaakt bij ieder categorie die we hadden.
Bezoek aan het postkantoor
Ik heb contact opgenomen met het plaatselijke postkantoor en we mochten op bezoek komen. Voordat we daar heen gingen hebben we vragen bedacht en brieven aan thuis geschreven, met onze eigen postzegel er op. (tot postzegelformaat verkleind op het kopieer apparaat)
Daar aangekomen liet een ‘echte!’ postbode ons alles zien en mochten de kinderen hun postzegels stempelen met een hamerstempel. De brieven werden door de postbode verzameld en (illegaal) bij de kinderen thuis bezorgd (geweldig hè?!)
Brievenbus in de klas en postbodes van de dag
In onze klas stond een brievenbus (zelfgemaakt door de kinderen). In deze brievenbus mochten de kinderen brieven aan kinderen of leerkrachten op school posten. Aan het einde van de dag gingen we bekijken wat er allemaal in zat en de brieven sorteren. De postbode van de dag mocht deze, compleet met echte outfit en tas, bezorgen bij de andere klassen. (Die op het laatst terug gingen schrijven!)
Memorie
Ik heb plaatjes uit het boek gekopieerd en op stevig karton geplakt. De kinderen konden hier memorie mee spelen, maar bijvoorbeeld ook het verhaal navertellen en de kaartjes op de goede volgorde leggen. Dit is niet alleen voor het thema post, maar bij ieder thema waar je een prentenboek bij gebruikt, erg leuk.
10
Bij de Albert Heijn kun je vellen postzegels kopiëren. Met een groepje kinderen heb ik gekeken op hoeveel verschillende manieren je 10 postzegels van het vel af kon halen. Deze hebben we op gekleurd papier geplakt. (10 losse, 2×5, 5×2, 4×2 en 2 losse, etc.)
Bij groep 3 heb ik moeilijkere getallen gebruikt.