LESVOORBEREIDINGSFORMULIER |
Student: |
Thom de Vries |
Datum: |
|
Mentor: |
|
Activiteit: |
Gymles |
Methode: |
– |
Tijdsduur:
|
50 minuten |
Paboklas: |
2B |
Tijd: |
– |
Stageschool: |
|
Locatie: |
|
Groep: |
1/2 |
Aantal leerlingen: |
|
Doelen voor de leerlingen (Wat wil je dat de leerlingen aan het einde van de les bereikt hebben en hoe controleer je dit?) |
||
– De lln kunnen op de muziek bewegen en zich aan het ritme aanpassen. – De lln kunnen met beleid gericht op een doel gooien en deze dan ook raken. – De lln kunnen zelf de hoogte inschatten vanwaar zij af kunnen springen. – De lln kunnen een goede sprong maken en daarbij goed landen: Op twee voeten en door de knieën gezakt. – De lln kunnen veilig omhoog klimmen door met hun hele hand de treden van de ladder beet te pakken, ook met hun duimen om de treden heen voor optimale grip.
|
||
Persoonlijke doelen (Aan welke gedragsindicatoren wil ik gaan werken tijdens deze lesactiviteit en dat doe ik door…) |
||
|
||
Beginsituatie (Alles wat je vooraf moet weten: hoever met de stof? Wat ging vooraf? Methode? Motivatie kinderen voor vak of onderdeel? Veel gemaakte fouten? Zorgenkinderen?) |
||
Groep 2 heeft al wel eens in het klimrek geklommen, groep 1 nog niet. De lln kunnen ook wel springen, dit doen zij spelende wijs ook vaal, maar of zij dit ook goed doen weet ik nog niet. Verder hebben de lln op deze manier nog geen gymles gehad dus dit is wel wat anders voor ze.
|
||
Lesomschrijving: (Wat voor activiteiten ga je deze les uitvoeren?) |
||
In deze les gaan we in 3 hoeken werken. Hoek 1: Klimwand. In deze wand heb ik verschillende ladders gehangen waarop de lln naar boven kunnen klimmen en geef de lln ook verschillende manieren om weer naar beneden te komen: Via de wand of de via de glijbaan.
Hoek 3: Pittenzak gooien. Het is hier de bedoeling dat de lln met pittenzakken op het doel gooien. Het doel kan zijn een krant of een mand/hoepel.
|
||
Inleiding |
|
|
Duur |
15 minuten |
|
Korte omschrijving. |
Eerst gaan de lln even warm lopen door het lokaal, dit op het tempo van een liedje (Nr. 45 van MM 1). Hierbij mogen ze niet over/onder de toestellen gaan. Dan deel ik de lln in als zij weer op de bank zitten. Omdat het dierendag is heb ik 3 dieren groepen: Egels, Vogels en Herten bijvoorbeeld. Daarna komt de uitleg over alle hoeken met een voorbeeld van de lln zelf. |
|
Wat doe jij? |
Ik geef aan wat de lln vandaag gaan doen daarna zet ik de cd aan en doe af en toe wat mee zodat de lln op het goede tempo bewegen. Daarna zeg ik dat de lln op de bank gaan zitten en dan deel ik de groepen in. Geef uitleg over de hoeken en tot slot een wissel signaal afspreken (fluitje) iedereen stil en daarna rustig wisselen. |
|
Wat doen de leerlingen? |
Die komen binnen en gaan zitten op de bank. Dan bewegen ze op de muziek en daarna krijgen ze te horen in welke groep ze horen en gaan dan bij hun hoek zitten. Letten goed op bij de uitleg en doen het ook voor. Daarna herhaalt een lln wat er gedaan moet worden als ik fluit. |
|
Hoe organiseer jij het? |
Klassikale uitleg aan de lln. En dan in kleinere groepjes naar de hoeken. Stil zijn bij fluitsignaal en wisselen wanneer ik het zeg. Diepspringen: Achter de bank blijven staan wachten totdat de lln die voor je is gesprongen heeft. |
|
Lesmaterialen |
Cd-Speler, Cd Kan je zelf bepalen. |
|
Kern |
|
Duur |
30 minuten |
Korte omschrijving. |
De lln gaan nu in hoeken bezig met gym. |
Wat doe jij? |
Ik zelf begeleid zo veel mogelijk lln bij hun bezigheden. Fluit wanneer we gaan wisselen. |
Wat doen de leerlingen? |
Die doen de activiteiten. |
Hoe organiseer jij het? |
De lln zijn nu in 3 groepen ingedeeld. Stil als ik fluit. Wisselen wanneer ik dat zeg, naar je onderdeel dat ik meld. |
Lesmaterialen |
Klimwand met ladders/glijbanen en matjes; Kast met bank en matjes; Pittenzakken |