Oma wordt vergeetachtig

0

 

Verhalend ontwerp                                         Rachelle Lamberts

 

Verhaallijn:

Oma is heel erg vergeetachtig aan het worden. Ze weet niet meer wat ze de vorige dag gedaan of gegeten heeft. Toen ze langs onze school liep werd ze erg nieuwsgierig en ging naar binnen. Ze heeft al ons speelgoed en andere spulletjes bekeken. Ze wist alleen niet meer waar ze alles terug moest zetten, dus nu staat alles op de verkeerde plek.

Andere dingen weet ze ook niet meer, bijvoorbeeld wat ze gisteravond gegeten heeft, of wat ze gisteren gedaan heeft. Soms weet ze ook niet meer precies hoe ze naar huis terug moet, maar gelukkig zijn er altijd mensen bij wie ze mag blijven tot dat ze het wel weet . Ook weet ze niet meer wat zij zelf vroeger op school deed, wat ze bijvoorbeeld voor liedjes zongen, of hoe de klas eruit zag. En ze weet zelfs niet meer met wat voor speelgoed of wat voor spelletjes zij vroeger heeft gedaan. Ze weet ook niet meer hoe ze koekjes moet bakken, maar gelukkig weet ze nog wel wat je allemaal nodig hebt voor koekjes.

Ze wil graag dat de kinderen haar helpen om dingen te herinneren.

N.b. je zou eventueel aan een ‘echte’ oma kunnen vragen of je haar als ‘de’ oma mag gebruiken.

 

Introductie:

Op maandag ochtend ligt er een vreemde koffer in de klas, lijkt het alsof er geslapen is in het bed van de huishoek en is het een bende in de klas. Gelukkig ligt er wel een brief boven op de koffer.

We vragen ons af hoe dit kan en van wie de koffer is, hoe kunnen we daar nu achter komen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Episode 1.

Als de kinderen op maandag ochtend de klas binnen komen blijken er dus een aantal rare dingen aan de hand te zijn. Er ligt een koffer met een brief, het lijkt alsof er in het bed van de huishoek is geslapen en het is een bende in de klas.

We gaan in de kring en we vragen ons af van wie de koffer is. Hoe kan je daar achter komen? (sleutelvraag!) Door de brief te lezen, ik lees de brief hardop voor:

 

Hallo lieve kinderen,

 

Ik ben de oma van……… , maar die kennen jullie niet want die zit op een andere school. Sorry dat het zo een bende is in jullie klas, maar toen ik jullie mooie spulletjes ging bekijken wist ik niet meer waar ik alles terug moest zetten, dat was ik vergeten. Net zoals ik was vergeten hoe laat het was, en toen bedacht ik me dat het beter was als ik hier maar bleef slapen. Er stond gelukkig een bed in jullie huishoek. Maar toen ik in bed lag kon ik me niet meer herinneren wat ik gisteren gedaan had. Dat was ik vergeten, net zoals ik vergeten was waar al jullie spulletjes stonden. Gelukkig ben ik niet vergeten hoe ik eruit zie, maar zouden jullie mij misschien kunnen helpen met herinneren wat ik gisteren gedaan heb? Jullie kunnen schrijven naar mijn huis:

 

Oma Vergeetachtig

Fuut 15

1742 JS Schagen

 

Alvast bedankt,

 

Groetjes van Oma vergeetachtig

 

 

Sleutelvragen die je naar aanleiding van deze brief kan stellen zijn:

         Wat is vergeten eigenlijk?

         Wat hebben jullie gisteren gedaan?

         Hoe zou oma eruit zien?

         Hoe kunnen we oma helpen?

         Wiens oma zou het zijn? Hoe zou dat kindje eruit zien?

 

Activiteiten die hieruit kunnen voortkomen:

– Kringgesprek over vergeten, hoe kan je erachter komen wat je gisteren heb gedaan?

– Brief schrijven met tips

– Tekening maken van oma, en haar kleinkind

– Kringgesprek over wat de kinderen gisteren hebben gedaan, misschien wat de kinderen eergisteren hebben gedaan. ( tekenen, typen op computer)

 

Benodigde materialen:

         handgeschreven brief

         briefpapier van de school

         tekenpapier en potloden

         computers

         koffer

 

Organisatie:

Het is belangrijk dat de klas al klaar is voordat de kinderen binnen komen, er moet een koffer zijn met de kleren van een oma erin (bijvoorbeeld een onderbroek, tandenborstel, panty, etc.). Er moet een bed zijn, dat er uitziet alsof erin geslapen is. En als laatste moet het een beetje een bende in de klas zijn, zodat het lijkt alsof er iemand aan heeft gezeten en op de verkeerde plaats heeft terug gezet. Er moet ook een brief op de koffer klaar liggen.

Na deze eerste episode zou je, nadat je met de kinderen heb besproken hoe oma eruit zou zien, een oma kunnen namaken in de klas, als een soort grote pop.

 

Speciaal aandachtspunt: je kan de brief met tips, de tekening van oma en kleinkind op het wandfries hangen. Bovendien kun je iedere dag de ontvangen brief op het wandfries erbij hangen.

Ik zou de brief handgeschreven maken, dit lijkt echter. Je moet natuurlijk niet je eigen handschrift gebruiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Episode 2.

De volgende ochtend ligt er weer een brief in de klas. In de kring lees ik hem weer voor:

 

Lieve kinderen,

 

Bedankt voor jullie brief met tips, ik kan ze goed gebruiken. Ik weet nu ook weer wat ik gisteren heb gedaan. Maar ik heb nu wel een nieuw probleem, want toen ik gisteren boodschappen ging doen bij de Vomar was ik vergeten hoe ik terug moest lopen naar mijn huis. Gelukkig mocht ik toen even bij een mevrouw naar binnen, net zo lang tot dat ik weer weet waar ik woon. Ik ben nu op de Menisweg nummer 13. Kunnen jullie mij misschien helpen met de weg terug naar mijn huis vinden, jullie wisten toch ook waar de brief naar toe moest?

 

Groetjes van Oma vergeetachtig

 

Sleutelvragen die je kunt stellen naar aanleiding van deze brief zijn:

         Hoe komen we erachter waar oma woont?

         Hoe kun je de weg vinden? (plattegrond)

         Hoe ziet een plattegrond eruit?

 

Activiteiten die hieruit voortkomen:

– Plattegrond bekijken van Schagen, zoeken waar de straat van oma is, waar de school staat.     Eventueel kun je daarna een wandeling maken naar het huis van oma.

– Plattegrond van de klas maken

– Plattegrond voor oma maken van de Menisweg naar de Fuut.

– Brief sturen met de plattegrond.

 

Benodigde materialen:

         handgeschreven brief

         plattegrond van de wijk

         a3 vellen wit papier

         briefpapier van de school

 

Organisatie:

Als je een wandeling met de klas naar het huis van oma wilt maken dan moet je ervoor zorgen dat je ouders hebt die met je mee willen lopen.

 

Speciaal aandachtspunt: je kan na deze episode de plattegronden op het wandfries hangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Episode 3.

Deze ochtend ligt er weer een brief in de klas. In de kring lees ik hem voor.

 

Lieve kinderen,

 

Dank jullie wel voor de plattegrond, nu kon ik heel makkelijk mijn huis weer terug vinden. Ik zal hem vanaf nu altijd in mijn tas bewaren.

Als ik langs jullie klas liep zag en hoorde ik dat jullie hele mooie liedjes zongen. Die liedjes die ken ik helemaal niet, toen ik vroeger op school zat hadden wij volgens mij allemaal andere liedjes. Ik weet alleen niet meer precies wat voor liedjes dat waren. Kunnen jullie mij misschien helpen om erachter te komen welke liedjes dat waren? En als jullie weten welke liedjes dat zijn, kunnen jullie mij misschien er eentje opsturen?

 

Groetjes van Oma vergeetachtig

 

Sleutelvragen die je kunt stellen naar aanleiding van deze brief zijn:

         Wat is vroeger?

         Hoe kan je erachter komen welke liedjes ze vroeger zongen?

 

Activiteiten die hieruit voortkomen:

– Gesprek over wat is vroeger

– Liedjes van vroeger leren

– Het mooiste liedje op de computer typen om naar oma op te sturen

 

Benodigde materialen:

         handgeschreven brief

         boek met liedjes van vroeger, en een boek met rijmpjes van vroeger

         computer

         briefpapier van de school

 

Organisatie:

Geen speciale organisatie nodig.

 

Speciaal aandachtspunt: je kan een aantal liedjes op het wandfries hangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Episode 4.

 

Er is wederom een brief gekomen voor de kinderen. In de kring lezen we hem voor.

 

Lieve kinderen,

 

Wat hebben jullie mooi gezongen, en bedankt voor het liedje! Ik zing hem nu iedere avond als ik aan het koken ben.

Maar ik bedacht  me nog iets. Toen ik in jullie klas was had ik gezien dat jullie heel mooi speelgoed hebben, dat hadden wij vroeger niet hoor. Ik kan me alleen niet precies herinneren wat wij dan wel voor speelgoed hadden, of wat wij voor spelletjes deden. Hebben jullie misschien een idee? Of kunnen jullie dat misschien voor mij uitzoeken? Dank jullie wel!

 

Groetjes van Oma vergeetachtig

 

Sleutelvragen die je kunt stellen naar aanleiding van deze brief zijn:

         hoe kunnen wij erachter komen waarmee deze oma vroeger gespeeld heeft?

 

Activiteiten die hieruit voortkomen:

– Collage van oud/nieuw speelgoed maken

– Videoband van kruimeltje kijken ( of een andere zoals Dik trom, als het maar over kinderen     van vroeger gaat)

 

Benodigde materialen:

         handgeschreven brief

         plaatjes of boeken van oud speelgoed

         gekopieerde plaatjes van oud speelgoed

         speelgoed boekjes van de Bart Smit, Intertoys, etc.

         videoband van kruimeltje of een andere video

         briefpapier van de school

         a3 en a4 vellen, gekleurd papier

 

Organisatie:

Geen speciale organisatie nodig.

 

Speciaal aandachtspunt: je kan de collages, de plaatjes van het speelgoed en de spelletjes op het wandfries hangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Episode 5.

 

Lieve kinderen,

 

Wat leuk om weer eens te zien waarmee ik vroeger, toen ik klein was, heb gespeeld. Jullie hebben mij trouwens de hele week zo goed geholpen. Ik weet nu weer een heleboel van vroeger, dat kan ik dan weer vertellen aan mijn kleinkind.

Om jullie te bedanken voor al jullie goede hulp wilde ik koekjes voor jullie bakken, maar ik wist niet meer wat het recept hiervoor was. Ik wist nog wel welke ingrediënten er in moeten, dus dat heb ik voor jullie meegestuurd in dit mandje. Ik hoop dat jullie erachter kunnen komen hoe je koekjes kunt bakken,

 

Bedankt voor al jullie hulp!

 

Groetjes van Oma vergeetachtig.

 

Sleutelvragen die je naar aanleiding van deze brief kunt stellen zijn:

         Wat is een recept? Wat zijn ingrediënten?

         Hoe kan je erachter komen hoe je koekjes moet bakken?

 

Activiteiten die hieruit voortkomen:

– Koekjes bakken

 

Benodigde materialen:

         handgeschreven brief

         mandje om de ingrediënten in te doen

         kookboek

         ingrediënten voor zandkoekje

         bakmiddelen die benodigd zijn bij het maken van zandkoekjes

         een oven

 

Organisatie:

Je moet van te voren er voor zorgen dat er een hoek in de klas klaar is om in te richten als kookhoek. Dit kan natuurlijk niet van te voren omdat je de brief pas in de kring open maakt.

 

Speciaal aandachtspunt: je kan het recept voor koekjes op het wandfries hangen.

 

Gebruikte literatuur:

Erik Vos, Peter Dekkers, Verhalend ontwerpen, een draaiboek. Groningen 1998.

http://www.verhalendontwerpen.nl

– http://home.hccnet.nl/m.geelen/

No comments

Individuele signaleringslijst gedrag

Individuele signaleringslijst gedrag   (ter vergelijking van gedrag in verschillende situaties)     Naam: ______________________ Groep: ____ Beoordeeld door: __________________                                                    Data:                                                         Data: ...