q CAMPUS VOORZIENIGHEID DIEST |
q CAMPUS H.HART HEVERLEE |
DATUM : 16 / 10 / ‘01 |
q OEFENACTIVITEIT q STAGE |
NAAM: Sara Vanderlinden |
|
KLAS DLO: 2 BokoB |
SCHOOL: Mater Dei Instituut St. – Jacobsplein 13 3000 Leuven |
q groepsactiviteiten: zelfstandige activiteiten +geleide activiteit
q groepsactiviteiten: zelfstandige activiteiten |
|
LEEFTIJD KLEUTERS: 5 – jarigen |
KLEUTERONDERWIJZER-(ES): Juf Frieda |
BELANGSTELLINGSCENTRUM : De ruimte
|
ZA1: Prent van een zon beplakken met gekleurd papier
Aantal kleuters (5 – 6)
(Wordt na de pauze vervangen door sterren bijtekenen en inkleuren.)
ZA2: Ruimtewezens en – voertuigen boetseren met plasticine
Aantal kleuters (5 – 6 )
ZA3: Prent van een racket inkleuren, in stukken knippen en op een gekleurd papier kleven
Aantal kleuters (5 – 6)
ZA4: Gezelschapsspel
Aantal kleuters (4)
GA: Wiskundige initiatie (Zie aparte voorbereiding)
SAMENWERKING MET: /
VERLOOP VAN DE ACTIVITEIT
Doelstellingen:
Ontwikkelingsaspecten Concretisatie D.O.D
Keuzes maken (79) – Bewust worden van eigen voorkeuren, /
keuzes maken, keuzes kunnen uitstellen,
beslissingen nemen
– Bereid zijn om te kunnen kiezen
tussen activiteiten die wat minder bekend
zijn
Visuele boodschappen – De betekenis van de pictogrammen van
Initiatief nemen (12) – actie ondernemen /
– initiatief nemen op de vraag van
van de leidster –
Regels en afspreken naleven – regels en afspraken rond het W.O.3.9
en waarderen keuzeproces spontaan naleven
– ervaren dat er grenzen gesteld worden W.O.3.10
Zich oriënteren op waarden – Zelf goed willen doen
– zich inzetten voor waarden
die zichtbaar en tastbaar gemaakt
kunnen worden voor kleuters
1. Inleiding
L. heeft op voorhand op iedere tafel het nodige gerief klaargelegd dat per opdracht gebruikt wordt. L. legt aan de kls uit dat ze de verschillende activiteiten eerst rustig gaat voorstellen, nadien kunnen de kls uit de activiteiten kiezen.
2. Midden
L. legt in de zitkring de activiteiten één voor één uit aan de kls. Dit doet ze aan de hand van de tekeningen en/ of de attributen die voor de activiteiten worden gebruikt. De L. zegt ook duidelijk hoeveel kls er per activiteit mogen zitten.
3. Afsluiting (vertrek van de groepen)
(Dit kan ik nog niet doen, aangezien ik het keuzeproces nog niet gezien heb.)
4. (Eventueel) Klassikale afsluiting na de groepsactiviteiten
L. laat alle kls in de kring zitten en haalt enkele werkjes die de kls gemaakt hebben. Ze probeert van iedere activiteit minstens één werkje te tonen. L. toont de werkjes aan de andere kls en vermeld telkens van wie het werkje is en complimenteert het werkje. De L. probeert de meest originele werkjes eruit te halen.
|
|
ZELFSTANDIGE ACTIVITEITEN
Ruimtewezens en – voertuigen boetseren met plasticine
|
Doelstellingen
Ontwikkelingsaspecten Concretisatie D.O.D
– Kleinmotorisch bewegen – handvaardig zijn
(45) – kleinmotorisch, technieken voldoende
gedoseerd en ontspannen uitvoeren.
– Een taak begrijpen, – de taak begrijpen en afwerken
aanvatten, volhouden – omgaan met lukken en mislukken
en afwerken. (82)
– Aandachtig en – Met overgave een langere tijd
geconcentreerd bezig taakgericht kunnen werken, aandacht
zijn (85) richten op hoofdzaken.
Verwijzing naar ontwikkelingsdoelen/ leerplannen (derde opleidingsjaar)
Bronnen /
Materiaal
– Plasticine
– Prenten van ruimtewezens en – voertuigen
– Onderleggers
– latjes
Motivatie (voorstellen) en opstarten:
L. legt aan de kls uit dat ze een stukje plasticine mogen nemen en daarmee allerlei grappige en leuke ruimtewezentjes of ruimtevoertuigen van mogen boetseren.
Organiseren en begeleiden