Prentenboek: Wil je mijn vriendje zijn.
Bied het prentenboek in de kring aan.
Verwerking:Teken de dieren op ware grootte na of trek ze over.Laat zoveel
kleuters als er dieren zijn (in meerdere werklessen verwerken) de dieren
d.m.v. gekleurd glanspapier de dieren vullen met de scheurtechniek. Maak met
beige , bruine en gele wol daar waar manen ect. zijn de haren. Knip de
beesten om de tekening heen uit.
Plak ze op een lang groot vel papier van ongeveer 3 a 4 meter lang en 40cm
breed.Neem de behorende tekst uit het boek over op de computer .Lettertype
Comic Sans en lettergrootte 16 is het meest aantrekkelijk. Plak de tekst
telkens bij het betreffende beest.
Als ondergrond had ik lichtrose papier gebruikt. Het zag er daardoor
vriendelijk uit.
Vooraan het ‘prentenboek had ik de titel op lettergrootte 20 neergezet.
Het gehele verhaal loopt dus door van links naar rechts.
De kleuters zijn reuzetrots op hun eigen prentenboek.
Als andere verwerkingsmogelijkheid had ik het lied : Wat hoor ik daar, wat
hoor ik daar
wat is dat voor een beest
ra,ra,ra,hoe heet dat beest
weet jij wel, weet jij wel
wat dat is geweest
ra,ra,ra, hoe heet dat beest.
Daarna maakten de kleuters of ikzelf het geluid van het eerstvolgende beest
wat ik aanwees op het prentenboek.De kleuters waren zo nauw betrokken bij
deze activiteit
dat ze ook heel nauwkeurig probeerden de geluiden te maken.