Rijmen voor Piet

 

Rijmen

 

Sinterklaas is natuurlijk een ideale tijd om met rijmen bezig te zijn. Dit is een lesidee wat helemaal in het teken staat van Sinterklaas en zich dus bezig houdt met rijmen.

 

Doel:

De kinderen leren rijmwoorden te vinden op woorden die ze toegezegd krijgen.

 

Inhoud:

Zwarte Piet heeft een volle zak met een brief achtergelaten in de klas. Als de kinderen de klas inkomen zien ze waarschijnlijk de zak wel staan.

Je leest de brief aan de kinderen voor. Het is een brief van Zwarte Piet. Zwarte Piet heeft een probleem. Hij moet al de cadeautjes die in de zak zitten nog voor een bepaalde dag inpakken en voorzien van een gedicht, maar hij heeft het zo druk met op bezoek gaan bij kinderen en schoenen vullen, dat hij er niet aan toe komt. En nu is de vraag aan de kinderen of ze misschien willen helpen met het maken van de gedichten. Het zou handig zijn, verteld Piet, als de kinderen al woorden verzinnen die rijmen op het ding wat in de zak zit. Bijvoorbeeld: een tas > jas, pas, kas. Zo kan piet veel makkelijker en sneller de gedichten af maken.

 

Benodigdheden:

          Jute zak

          Voorwerpen waar rijmwoorden op te verzinnen zijn (bijv. tas, schoen, schaar, boek, bal, pop, beer, ring, enz.)

          Brief van zwarte Piet (zie bijlage)

          Eventueel pen en papier voor de eventuele afsluiting.

 

Verloop van de les:

Spannend een zak in de klas! En kijk… een brief van Zwarte Piet!

De leerkracht leest de brief aan de kinderen voor. En legt dus kort uit wat de bedoeling is.

De kinderen zitten in een kring om de zak heen. Eén voor één haalt een kind iets uit de zak. Wat is het ? Wie weet er welk woord er op rijmt? (let hierbij op dat jongste kleuters dit nog best lastig vinden, ze verzinnen vaak onzin woorden. En dat is dus ook niet erg als het maar rijmt. Bij groep 2 kun je de eisen iets hoger leggen.) Zo ga je alle voorwerpen langs.

 

Eventuele afsluiting:

Als je alle voorwerpen hebt gehad. Kun je met de kinderen een brief terug schrijven aan Zwarte Piet. Je herhaald hier in nog de gevonden rijmwoorden en wenst Piet succes.

De volgende dag is de zak weg, Zwarte Piet heeft hem weer meegenomen. Er ligt wel nog een bedank briefje van Piet. Die leest de leerkracht nog aan de kinderen voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage: Brief van Zwarte Piet:

 

Hallo lieve kinderen van groep ….,

 

Ik heb een groot probleem! En ik dacht dat jullie mij misschien wel konden helpen. Het zit namelijk zo…

Aanstaande zaterdag viert de familie Bolkes pakjesavond. En nu heeft Sinterklaas mij gevraagd of ik de pakjes voor de Bolkes wil inpakken en bij elk pakje een gedicht wil doen. Dat wil ik best doen, maar ik heb het zo druk met schoenen vullen en op bezoek gaan bij kinderen, dat ik er gewoon geen tijd voor heb. En daarbij komt nog dat ik helemaal niet goed ben in rijmen!

Nu heb ik dus gehoord dat er een paar kinderen bij jullie in de klas zitten die ontzettend goed kunnen rijmen! Dus ik dacht, als  ik mijn zak met de cadeautjes voor familie Bolkes in de klas van juf….. laat liggen, dan willen de kinderen mij vast helpen.

Willen jullie dat?

Als jullie nou bij elk cadeau zoveel mogelijk woorden verzinnen die er op rijmen, dan ben ik veel sneller klaar met de gedichten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!

 

Groetjes van Zwarte Piet

 

 

 

Emotie les

Kinderen leren omgaan met hun eigen emoties, wanneer ze die gebruiken en ze die laten associeren met plaatjes, eigen ervaringen en anderen.