1 Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Luister goed, zing met ons mee!
Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Zoek de dieren twee aan twee!
Waar zijn die vreemde beesten?
Ze braken door het hek!
Een man met stok staart voor zich uit
en hij denkt: ben ik nou gek?
2 Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Luister goed, zing met ons mee!
Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Zoek de drankjes twee aan twee!
Kijk, Remco laat zijn hond uit.
Dat doet hij met een lach.
Maar als dat beestje geen drup drinkt,
hoeft hij vast niet elke dag!
3 Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Luister goed, zing met ons mee!
Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Zoek de vissen twee aan twee!
Waar vindt Natascha ringtones?
Wie weet een leuke site?
Mijn pa slipt ongelukkig weg,
heeft de auto omgedraaid!
4 Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Luister goed, zing met ons mee!
Ons geheim, ons geheim
vind je niet in het refrein.
Zoek de plaatsen twee aan twee!
De linker put geeft water.
De put rechts is verstopt.
Een mooie pass en het is goal!
Onze club gaat nu aan kop!
õ= a
¯= b
= c
= d
"= e
O= f
N= g
= h
ö= i
ÿ= j
!= k
@= l
b= m
h= n
N = o
= p
N= q
ä= r
ñ= s
= t
= u
"= v
$= w
º= x
J= ij
[= z
/= nieuw woord
Hier zie je de tekens staan van het geheimschrift in het lied. Je kunt nu de tekst vinden.
Ga dan op zoek naar de twee verborgen dingen, in het refrein staat wat voor dingen.
Maak van de gevonden dingen een tekening. Doe alles netjes bij elkaar in een boekje of plak het op een groot blad en geef het aan je juf.
Groepsopdracht “Ons geheim.”
Tijdens de opening van het project “Kinderboekenweek & dierendag” krijgen alle middenbouwgroepen een envelop nadat het liedje “Ons geheim” gezongen is.(Praxisbulletin september 2007) Hierin zit de tekst van het liedje “Ons geheim” , maar dan met de coupletten, waarin de geheimen verborgen zitten, in geheimtaal. Gelukkig zitten de tekens er wel bij en kunnen de kinderen ieder in hun eigen groep aan de slag.
Het idee is om de klas te verdelen in groepjes en ieder een couplet te laten oplossen. Er zijn 4 coupletten, ieder op een apart blad. Qua moeilijkheid is het waarschijnlijk het beste om groep 4 en/of 5 te laten “vertalen” en de verborgen dingen te laten zoeken, groep 3 kan waarschijnlijk het beste de tekeningen maken van de gevonden dingen. Je kunt hiervoor iedere jaargroep in 4 groepjes verdelen. Zodra de een klaar is, geeft die het aan de andere groep door en dan kan die aan het werk, enz.
Voorbeeld: Groep 5a vertaalt ð geeft door aan groep 4a, die zoekt verborgen dingen ð geeft door aan groep 3a, die maakt tekeningen.
Groep 5b vertaalt ð geeft door aan groep 4b, die zoekt verborgen dingen ð geeft door aan groep 3b, die maakt tekeningen. Groep 5c vertaalt ð geeft door aan groep 4c, die zoekt verborgen dingen ð geeft door aan groep 3c die maakt tekeningen.
Groep 5d vertaalt ð geeft door aan groep 4d, die zoekt verborgen dingen ð geeft door aan groep 3d, die maakt tekeningen.
De vertalers schrijven de vertaling op het blad, de zoekers onderstrepen hierop de verborgen dingen en de tekenaars doen hun tekeningen er apart bij. Misschien een boekje maken of alles op een groot blad laten plakken.
Natuurlijk zijn er meerdere manieren te bedenken om “Ons geheim” te laten oplossen en kies je de manier die het beste past bij jouw groep. Het is in ieder geval wel de bedoeling dat e.e.a. op de sluiting van het project ingeleverd/gepresenteerd wordt.
$õõä / [Jh / ö" / "ä""b" / ¯""ñ"h ?
[" / ¯äõ!"h / NNä / " / "! !
""h / bõh / b" / ñN! / ñõõä / "NNä /
[ö / ö.
"h / J / "h!/ ¯"h / ö! / hN / N"<span lang="EN-GB" style="line-height: 120%; font-family: Webdings; color: black; font-size: 22pt; mso-ansi-language: EN-GB; mso-ascii