Vooraf
Er zijn verschillende manieren om sinterklaas te vieren. Dit is een manier:
In de onderbouw wordt ongeveer drie weken voor 5 december begonnen met het "witte – zwartepieten thema". Om een groot deel van de angst weg te nemen wordt een (bekende) volwassene tot Piet geschminkt. De ervaring hiermee is: de bekende wordt onbekend. Het is niet de bedoeling de fantasiewereld af te breken maar het voor ze te relativeren.
Omdat sinterklaas een feest is van ontvangen maar vooral van geven kiezen wij voor lootjes trekken en zelf maken van kadootjes. Dit niet in de laatste plaats om de betrokkenheid bij het feest te vergroten.
Waarom moeten ze het zelf maken?
Hierdoor zijn ze heel intensief bezig voor wie het kado is, worden ze geprikkeld in hun fantasie en moeten ze zoeken naar hun eigen creatieve mogelijkheden.
Wanneer ouders dit voor het eerst meemaken (net als hun kinderen) kunnen ze hierover van gedachten wisselen over de eventuele begeleiding van hun kind hierbij op een groepsavond van de onderbouw, meestal in de eerste week van november.Op de groepsavond van de onderbouw worden ook ideeen uitgewisseld. Ouders die nieuw komen met een kind in midden- of bovenbouw kunnen die avond ook komen.
De kinderen in de onderbouw werken onder begeleiding van hun ouders. Naarmate ze verder in de school komen neemt de begeleiding af en in de bovenbouw maken de meeste kinderen het zelfstandig.
Hieruit blijkt dat de hele school bij ons lootjes trekt. Wij helpen Sint omdat hij het veel te druk heeft en omdat er veel zieke pieten zijn.
De ervaring leert ons dat de kwaliteit van het geven steeds groter wordt. En het wordt gewaardeerd.
Week 1
Gevoelens. In deze week besteed je op verschillende manieren aandacht aan gevoelens.
Kringgesprek over gevoelens
Plaatjes zoeken van gezichten in tijdschriften knippen, plakken. Collage maken.
Werkblad lichaamsschema: maak je eigen gezicht. Zet op een A4 een cirkel en laat de kinderen in tijdschriften ogen, neuzen, monden etc zoeken en op de juiste plaats in de cirkel plaatsen.
Hoe kan ik mijn gezicht veranderen.
Kringgesprek over het gezicht. Reken en wiskunde opdrachten n.a.v. dit gesprek. Wie hebben er bruine ogen. Alle bruine ogen maken een rij. Doe dit ook met de rest van de ogen. Sorteren kun je ook met haren.
Kringgesprek over het veranderen van je gezicht. Je kunt gekke bekken trekken/huilen, make-up, maskers, schmink, zwarte piet maken.
N.a.v. het kringgesprek kun je verschillende activiteiten voor op tafel klaar zetten zoals: een tafel met een spiegel en make-up erop Een kleurplaat van een clown, Vrij laten tekenen over bv. de ruzie met je vriendje.
Week 2
Deze week kun je een bekende volwassene schminken waar de kinderen bij zijn.
Sint stuurt een brief waarin hij om hulp vraagt want al z’n pieten zijn ziek geworden.
Weten de kinderen of de leerkrachten soms iemand die hem zou kunnen helpen?
Daar komt de groep wel uit.
‘Weet je wat,’ stelt de leerkracht dan voor, ‘we vragen het aan bv de stagiaire(s).’
Die willen wel. Sint schrijft in z’n brief waar de pietenschool is waar de stagiaires dan kunnen leren klimmen, inpakken etc.
En op een dag stuurt hij kleren van Zwarte Pieten naar school. Met deze kleren aan vertrekken de piet(en) naar de pietenschool.
De volgende dag hebben de stagiaires enorm veel te vertellen over wat ze op de pietenschool gezien en gehoord hebben.
Wanneer de pietenkleren op school gebracht worden kun je de kleren samen met de kinderen in de juiste volgorde leggen van het aankleden (ordenen-rekenen).
Dia’s maken van zo’n activiteit is weer leuk te gebruiken voor het volgend jaar als voorbereiding op het verkleden van de pieten.
Wij laten de pieten half geschminkt weggaan want het is nep schmink.
Sint vraagt hun om met hem op zijn verjaardag de school te bezoeken. (hierdoor kennen de jongsten van de school al een paar Pieten, waardoor de spanning minder groot is).
Op 5 december wanneer we het feest vieren komen de stagiaires met hun eigen naam en mooi geschminkt op school. Aan het eind van de dag vraagt Sint waar de onderbouw kinderen bij zijn of ze met hem mee gaan naar Spanje.
‘Nee,’ zeggen ze, ‘het was enig om het allemaal eens mee te maken maar ze willen toch liever juf worden.’
Ook is het erg leuk om deze week een grote openhaard te bouwen waar je dan een keer een schoen voor kunt zetten.
Schoenen die je wilt zetten kun je samen met de kinderen vouwen.
De stappen van het vouwen leg je bv op de vensterbank waardoor de kinderen deze opdracht zelfstandig uit kunnen voeren en zo vaak als ze willen. (we zullen deze stappen binnenkort ook op de site zetten)
Week 3
In de laatste week geef je verschillende opdrachten rond om het feest, bijvoorbeeld:
slingers maken om de klas mee te versieren.
Je maakt van je klas een reuze stoomboot met vlaggetjes.
De stoel voor sint versieren
Kleurplaten van de sint
Verlanglijstjes laten maken (uit speelgoedtijdschriften plaatjes laten zoeken van wat ze graag zouden willen hebben.)
De kinderen poppenkast laten spelen met sint en piet poppen.
Toneeltjes oefenen voor de sint
Enz…