Sinterklaas rekenen

 

Inhoud van de les
 
Na een verhaal die de context aangeeft gaan de kinderen de uitdaging aan om de hele berg
schoenen te tellen en te sorteren.  
 
Doel
 
Kinderen ontdekken dat je een onoverzichtelijke hoop kunt veranderen in een overzichtelijke
situatie door te sorteren.  
 
Wat heb je nodig?
 
Een hele berg schoenen. Vader schoenen, moeder schoenen, kinderschoenen, laarsjes,
sportschoenen, etc. 
 
Inleiding 
De kinderen zitten in een kring en luisteren naar het verhaal dat je verteld.
Het verhaal gaat over "Simon" die een heel slim plan heeft verzonnen. Hij wil graag van de
Sint een miljoen cadeautjes. Daarom zet hij alle schoenen die hij in het huis kan vinden voor
de kachel. Hij zingt een prachtig lied voor de Sint en gaat naar bed. De piet die de
cadeautjes komt brengen schrikt zich een pepernootje want zoveel cadeautjes heeft hij niet
bij zich. Hij haalt de sint erbij, die het een goed grap vindt. Ze doen in een schoen een
cadeautje en in alle andere schoenen een pepernootje. En gaan dan weer verder. Simon is
heel blij met zoveel pepernootjes. Hij snapt ook wel dat de sint niet zoveel cadeautjes heeft
alleen voor hem. Hij wacht wel tot pakjes avond. (Het verhaal mag je zo mooi maken en
veranderen als je zelf wil)  
 
Kern 
Je laat de kinderen even ontwaken uit het prachtige verhaal en zegt dat je een verrassing
hebt. Je hebt namelijk alle schoenen van Simon mee genomen. Ik had er zelf een stuk of 50
meegenomen en de kinderen reageerde vol ongeloof. Dat waren veel schoenen. 
 
Eerst een rondje schatten:"Hoeveel schoenen denk je dat het zijn?"
"1000, een miljoen"
Dan tellen:"Hoeveel schoenen zijn het precies?"
"Dan moet je ze tellen"
De kinderen beginnen met tellen en gooien de schoenen door elkaar. In mijn groep zat een
meisje nukkig te kijken. "Zo kan ik toch niet tellen ze liggen allemaal door elkaar" De
kinderen begonnen een lange sliert te maken. Maar het waren er zoveel dat de kring te klein
was.  
 
Evaluatie
 
Ik had gehoopt dat ze de paren eruit zouden halen en rubriceren maar daar was in mijn
groep de tijd nog niet rijp voor. Wel in de werktijd. Toen heb ik met twee kinderen over de
schoenen gesproken en laten benoemen. Ze gingen de moederschoenen en de
kinderschoenen eruit halen. Ze konden ook paren zoeken, of de sportschoenen, feest
schoenen, schoenen voor goed weer schoenen voor slecht weer etc. 
 
Eventuele tips 
laat de kinderen zelf de vragen en de oplossingen bedenken, het kan heel verfrissend zijn,
probeer geen woorden als :"Ja dat is goed of nee dat is fout" te gebruiken. Dan gaat het
"onderzoeksgevoel "eraf. Als je juf het toch al weet hoef jij als kind het niet meer uit te
zoeken.