Rijmen voor rijmpiet

 

Lesvoorbereidingsformulier

 

Naam student:

Marloes Bogers

Stageschool:

Dr de Visser

 

Klas:

2b

Mentor:

Natalie

 

Schoolvak / thema /activiteit:

Gym

Groep / klas:

1/2

 

Datum:

 

13-11-05

 

Aantal leerlingen:

 

20

 

 

Bedenken vooraf[A1] 

1. Welke leervragen heb ik ten aanzien van het pedagogisch handelen tijdens deze activiteit?

2. Welke leervragen heb ik ten aanzien van de inhoud van deze activiteit?

3. Welke persoonlijke leervragen hen ik ten aanzien van deze activiteit?

 

 

1 hoe kan je de opdracht duidelijk uitleggen ?

2 Is de opdracht niet te moeilijk?

3 Hoe zorg ik ervoor dat het de kinderen aanspreekt (belevingswereld)?

 

 

 

 

 

 

 

 

Aspecten van onderwijs.

De volgende vragen worden bij elke voorbereiding beantwoord:

 

1.De leerdoelen[A2]  die kinderen moeten halen: wat moeten de kinderen kennen en/of kunnen aan het einde van de les?

 

 

De kinderen moeten weten wat rijmwoorden zijn. Ze moeten ze ook zelf maken. Er moeten 2 zinnetjes gemaakt worden die op elkaar rijmen. Hier is wel begeleiding bij, maar de kinderen moeten zelf de rijmwoorden weten.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. De beginsituatie van de kinderen: wat moet ik over hen weten? Wat weten en kunnen de kinderen al?

 

 

 

De kinderen hebben wel is geoefend in de kring met rijmen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. De leerstof: wat is de inhoud van de onderwijsactiviteit?

De leerkracht houd kaartjes omhoog 1 voor 1. op de kaartjes staan dingen die met sinterklaas te maken hebben bv noot of piet. De kinderen moeten hier rijmwoorden op verzinnen. Daarna moeten er 2 zinnen mee gemaakt worden die rijmen en op elkaar aansluiten. Deze zin word op een groot vel achter het plaatje opgeschreven. Ze doen het voor rijmpiet die niet meer kon rijmen, hij had hulp nodig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Evaluatie: hoe stel ik de kwaliteit van de ontwikkelings- en leerprocessen en van de leerresultaten vast?
Welke criteria en normering hanteer ik?

 

 

 

De kinderen moeten de juiste rijmwoorden verzinnen. Ze moeten dus weten wat rijmwoorden zijn. Dit moeten ze toe kunnen passen door er zinnen van t e maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

<td valign="top" width="651" colspan="5" style="border-bottom: black 1pt solid; border-left: black 1pt solid; padding-bottom: 0cm; background-color: transparent; padding-l

Tijds-

planning

Haltes

Didactische route

Activiteiten van de leerlingen

 

 

Leerstof

leerling

leefwereld

 

 

De kinderen luisteren naar het verhaal van de leerkracht over rijmpiet die verdrietig was, omdat hij geen rijmwoorden meer wist te verzinnen. De juf heeft het voorstel om hem te helpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinderen kijken hoe de leerkracht het plaatje met erachter de zinnen op een groot vel schrijft. Dit vel wordt opgehangen in de klas, zodat als piet langs komt hij het kan lezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinderen worden gecorrigeerd door de leerkracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kinderen kijken naar de kaartjes en verzinnen er een rijmwoord bij voor de rijmpiet.

 

 

 

 

 

 

De kinderen moeten er 2 zinnen bij verzinnen.