Hoofdluis Les

0

 

Draaiboek luizenles

  • Les is qua niveau afgestemd op groep 3

  • In de les is uitgegaan van een groep van ongeveer 30 kinderen

  • Les duurt in totaal bijna 2 uur (een middag)

  • Les bestaat uit 1 centraal onderdeel en 3 circuitonderdelen.

  • Ieder onderdeel duurt ongeveer 20 minuten + tijd om ‘ door te draaien naar volgend onderdeel’. Er is aan het eind nog wat tijd om de middag af te ronden (laatjes opruimen, bekers, bakjes, de gebruikelijke zaken).

  • Circuitonderdelen vinden plaats in verschillende ruimten, dus ook 3 begeleiders nodig.

 

Centraal onderdeel:

 

 

Locatie: [lokaal invullen]  (digibord nodig)

Tijd

Inleiding

Vandaag een les over hoofdluis.

 

5 min

 

Uitleg: we gaan straks naar een filmpje kijken over hoofdluis

Daarna in circuit aan de slag:

  • uitleg over luizen voorkomen, kaminstructie, bij elkaar kammen

  • quiz met luizenweetjes

  • hoe ziet een luizenleven eruit? Knippen en plakken

 

 

Filmpje:

Klokhuisaflevering over hoofdluis (27 maart 2001) .

Te bekijken via Teleblik (als school een inlogcode nodig )

 

14 min

 

Leerkracht verdeelt de kinderen in groepjes van ongeveer 10 kinderen per onderdeel.

 

Circuitonderdelen:

 

  1. Uitleg over luizen voorkomen, kaminstructie, bij elkaar kammen.

Benodigdheden:

  • luizenzak/luizencape om te laten zien

  • luizenlotion

  • voor alle kinderen een luizenkam

  • powerpointsheet ‘luizenopsporingsteam’ + ‘kaminstructie’

  • vellen wit papier

 

 

Locatie: [lokaal invullen] (ev. digibord nodig)

Tijd

Centraal bespreken

 

Uitleg over luizen voorkomen. Bij uitleg gebruik maken van spullen om te laten zien.

Wie heeft er een luizenzak, wie heeft er een luizencape?

Als je dan luizen hebt, wat doe je dan?

  • school, vriendjes vertellen. Dan kunnen de ouders hun kinderen ook goed in de gaten houden

  • haren wassen met luizenlotion.

  • daarna heel veel kammen, iedere dag.

  • jassen, sjaals, mutsen in de wasmachine, knuffels in de vriezer of in een afgesloten zak.

  • kaminstructie stap voor stap doornemen. Voordoen bij 1 kind voor de groep

 

10 min

In 2-tallen

  • Groep opdelen in 2-tallen. Kammen uitdelen + vellen wit papier.

  • Ene kind het andere kind laten kammen volgens de kaminstructie (dus boven een wit papier)

  • Na een paar minuten wisselen.

  • Begeleider loopt rond, kijkt een beetje mee.

10 min

 

  1. Luizenweetjesquiz

Benodigdheden:

  • bordje ‘Goed’ /bordje ‘Fout’ (afdrukken op groen/rood papier)

  • rolletje plakband

  • Quizvragen voor begeleider (inclusief uitleg wat de bedoeling is)

 

 

Locatie: (gymzaal/speelhal/aula)

Tijd

 

10 quizvragen met allerlei ‘luizenweetjes’

Probeer bij het beantwoorden van de quizvragen er een soort leergesprekje aan te koppelen: Waarom denk je dat het antwoord fout is? Hoe zit het dan volgens jou?

 

10 min

 

Bij tijd over:

Optie 1: vraag de kinderen of ze zelf wel eens luizen hebben gehad.

  • Hoe ontdekt?

  • Wat heb jij/hebben je ouders er vervolgens aan gedaan?

  • Welke spullen allemaal gewassen? bv. Ook overtrek autostoeltje?

 

Optie 2: luizenliedje leren (melodie ‘k zag 2 beren…)

 

k zag twee luizen

samen verhuizen

oh, het was een wonder

´t was een wonder, boven wonder

dat die luizen verhuizen konden

hi hi hi

ha ha ha

´k stond erbij en ik keek ernaar!!

10 min

 

  1. Hoe ziet een luizenleven eruit?

Benodigdheden:

  • voor ieder kind een werkblad Luizenleven

  • blad met uitknipfiguurtjes (in stroken knippen)

  • scharen

  • lijmpotjes

  • ev. kleurpotloden

Vooraf scharen, lijmpotjes en potloden over de tafels verdelen.

 

 

Locatie:  [lokaal invullen]

Tijd

Inleiding

Werkblad laten zien. Uitleggen wat de bedoeling is. 6 plaatjes over het luizenleven uitknippen en op de juiste plaats op het werkblad met het luizenleven plakken.

 

5 min

Kern

Naam op het werkblad laten zetten.

Kinderen laten knippen en plakken. Rondlopen om te kijken of de plaatjes op de juiste plaats zijn geplakt.

Eventueel gezamenlijk ‘juiste antwoorden’ bespreken

15 min

 

Tijd over? Kinderen de plaatjes laten inkleuren.

 

 

No comments