Dansen op Marleentje

0

Muziek:
Maat en inzetten

 

Muziekbronnen

Uit ‘De tweede vrolijke kring’, uitgave Nevofoon, blz. 40: ‘Marleentje ging uit wandelen’ (verkrijgbaar in Mediatheek).

Leervoorstellen / -opdrachten

  1. Gaan / wandelen / stappen naar aanleiding van de teksten tot: ‘ ’t is een reuze feest geweest, enz.’
  2. Daarna op eigen wijze samen dansen bij de vijver. Zie ook onder ‘begeleiding leerkracht’.

 

 

Richting en ruimtegebruik

  1. Kris kras met eigen route door de ruimte bij individueel gebruik. Op veel plaatsen in de ruimte met een hoepel of met krijt getekende ‘vijvers’. Ze moeten om de vijvers heenlopen en dansen. 

 

 

Groeperingen van leerlingen

  1. Individueel
  2. Met tweetallen achter elkaar.

 

 

Begeleiding leerkracht

  1. Zing de hele tekst en vraag daarna wat er allemaal gebeurde en wie er gingen wandelen (een leergesprekje).
  2. Zin 1 zingen waarop tweetallen samen gaan wandelen (zangtempo aanpassen aan stapritme van de kinderen).
  3. Zin 1 en 2 zingen tot ‘ ’t is een reuze feest geweest’. Leerlingen wandelen op de eerste twee zinnen. Het is de bedoeling dat ze samen bij de vijver uitkomen.
  4. Zingen:’ ’t is een reuze feest geweest…’ / vertellen dat ze blij zijn en om of bij de vijver gaan dansen.
  5. Zinnen en danshandelingen 2, 3 en 4 direct na elkaar laten uitvoeren.

 

No comments

Stoeltjeplak

Spelletje over een lege stoel waar jemet inzicht op moet zien te komen.