|
FORMULIER 1VOORBEREIDING KLASSIKALE ACTIVITEIT |
||
BOKO 1 |
BOKO 2 |
BOKO 3 |
campus Diest Demerstraat 12 – 3290 Diest tel. 013 35 06 90 – fax 013 33 54 01 e-mail: dlo.diest@khleuven.be |
|
campus Heverlee Naamsesteenweg 355 – 3001 Leuven (Heverlee) tel. 016 39 92 00 – fax 016 40 70 87 e-mail: dlo.heverlee@khleuven.be |
oefenactiviteiten |
|
stage-activiteiten |
datum |
: |
Maandag 28 april 2003 |
|
kleuteronderwijzer |
: |
Juf Sofie |
naam |
: |
Pieters Annelien |
|
leeftijd kleuters |
: |
3-jarigen |
klas DLO |
: |
3 boko |
|
aantal kleuters |
: |
25 en 17 kleuters |
school |
: |
Ges. Vrije Basisschool |
|
belangstellingscentrum |
: |
Grote beer en kleine beer |
|
|
“Sint-Anna”, Baal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
activiteit(en): Verhaal uit prentenboek vertellen, als klassikale impressie.
Waddel, M. & Firth, B. (1988). Welterusten… Kleine Beer. Rotterdam: Lemnicaat.
Kote inhoud;
Wanneer Kleine Beer, na een hele dag in het bos gespeeld te hebben, naar zijn bedje moet, kan hij niet slapen. Grote beer probeert alles te doen om ervoor te zorgen dat Kleine Beer zo snel mogelijk de slaap kan vatten. Zelfs na dat Grote Beer de grootste lantaarn in Kleine Beer zijn kamertje gezet had, lukt het Kleine Beer nog niet om te slapen … hoe hard hij ook probeert, want Klein Beer is vooral bang van het donker buiten. Daarom neemt Grote beer hem mee naar buiten.
|
onderwerp (indien van toepassing): Grote beer en kleine beer.
|
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN 1 |
CONCRETISATIE |
DOD 2 |
– zich geborgen voelen (8)
– gevoelens bij zichzelf en bij de anderen inlevend herkennen (15)
– zich inleven in anderen (22)
– inzichten verwerven over mens en samenleving (65)
– auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (70)
– ervaringen verwoorden (71)
– ervaringen uitwisselen (72)
– luisteren en spreken verfijnen (73)
|
– de kleuters vertoeven samen in eenzelfde verhaalwereld
– de kleuters herkennen de gevoelens van Kleine Beer ( bang zijn, niet kunnen slapen, …)
– de kleuters ervaren dat anderen dezelfde gevoelens kunnen hebben als jijzelf ( blij, angst, verdriet, bang )
– de kleuters doen sociale kennis op door naar het verhaal te luisteren ( elkaar helpen, vrienden zijn, …)
– de kleuters ontwikkelen hun taalbegrip ( lantaarn )
– de kleuters antwoorden op vragen naar beleefde ervaringen in verband met het verloop van het verhaal – de kleuters antwoorden op de vragen die de leidster kan stellen naar aanleiding van het thema waarrond er vandaag gewerkt geweest is ( “En nu naar bed!” ) <span lang="N |