Weekschema Thema: spinnen en slakken van
Maandag |
Dinsdag |
Woensdag (spinnen en slakken) |
Donderdag (slakken) |
Vrijdag (spinnen en slakken) |
Onthaal Wo: exploratie uit de klas op speelplaats, spinnen en slakken zoeken en verzamelen in potjes. Bekijken met vergrootglas naar slijmspoor, web Doel: kls nemen spinnen en slakken in hun natuurlijke omgeving waar En kunnen enkele eigenschappen benoemen (poten, ogen, web, spoor)
|
Onthaal Ned poppenspel en drama, de grote spinnenproef Doel: kls begrijpen een verhaal bestemd voor hun leeftijdsgroep |
Turnen Onthaal |
Onthaal Aanvang liedje: slak maliemalak Lo: het jaar rond met muziek p 87, aankruising = les stappen als een slak heel traag en zo snel en schichtig als een spin doel: kls gaan met muziek geen muziek, kls leven zich in in de rol van slak
|
Onthaal Mo: ik ben de slak maliemalak Spelen met een liedje Doel: kls maken al spelend kennis met het liedje en kunnen enkele regels meezingen
|
Speeltijd |
Speeltijd |
Speeltijd |
Speeltijd |
speeltijd |
Wo: terrarium maken voor de spinnen en slakken wat heeft een spin en slak allemaal nodig, wat hebben we buiten gezien. Nadien mogen kls ze waarnemen met vergrootglas. Ook papier en potlood Doel: kls brengen aan wat een spin of slak nodig heeft om te overleven en richten terrarium in |
Wo: verkennen van de spinnen en slakken met vergrootglas. Slijmspoor bekijken op zwart papier laten kruipen Doel: kls kunnen nauwkeurig waarnemen met al hun zintuigen
|
Verjaardag vieren sécil |
Wo: verkennen van de spinnen en slakken met vergrootglas. Slijmspoor bekijken op zwart papier laten kruipen Doel: kls kunnen nauwkeurig waarnemen met al hun zintuigen
|
Beeld: slak uit brooddeeg boetseren . Kls weten hoe de spin en slak eruit zien Slak lange worst en oprollen Doel: verschillende beeldende en technische middelen aanwenden om tot een beeldend werk te komen
|
Middagpauze |
Middagpauze |
Middagpauze |
Middagpauze |
Middagpauze |
Beeld: instap versje ieieieiei!!!. Spin en slak uit brooddeeg boetseren . Kls weten hoe de spin en slak eruit zien Slak lange worst en oprollen Doel: verschillende beeldende en technische middelen aanwenden om tot een beeldend werk te komen Rustmoment en verhaal de grote spinnenproef Doel : kls genieten van het verhaal |
Spin en slak uit brooddeeg boetseren . Kls weten hoe de spin en slak eruit zien Slak lange worst en oprollen Doel: verschillende beeldende en technische middelen aanwenden om tot een beeldend werk te komen Rustmoment en verhaal |
|
Turnen Rustmoment |
Vrije keuzeactiviteiten
Rustmoment verhaal |
Keuzeactiviteiten thema: spinnen en slakken van
Onderwerp |
Doelstellingen |
Evaluatie |
Spinnenspel: web en 4 spinnen. 1 vlieg in het midden of ergens anders en spinnen mogen om de beurt naartoe schuiven. Gewonnen wanneer erop |
Kls kunnen richting inschatten bij het verschuiven van de spin |
|
Ontdekhoek: kls verkennen de spin zelf met vergrootglas en slak. Er zijn ook opdrachtkaarten waarbij de kleuters gerichter kunnen observeren |
Kls ontdekken de spin en de slak en nemen hun eigenschappen waar |
|
Boekenhoek: verhaaltjes in thema |
Kls herkennen vertelde verhaal in de boekenhoek Kls genieten van boeken in te kijken en gericht te luisteren |
|
Puzzel rond spin en slak Eenvoudige puzzels max 8 stukken |
Kls kunnen een puzzel van 6-8 stukken maken |
|
Knutselhoek: spin maken uit papier, lijfje van de spin is er al en moeten poten knippen en kleven |
Kls hanteren goede kniptechniek voor het knippen van repen |
|
Schrijfhoek: web en slakkenhuis omcirkelen met potlood of stift |
Kls kunnen met vloeiende ronde bewegingen de web en het slakkenhuis tot een goed einde brengen |
|
|
|
|