Verhaallijn
Als de kinderen de eerste ochtend in de klas komen, ligt er op de tafels in het midden van de kring een beer. Deze beer is ziek geweest. Daarom ligt hij onder een deken en heeft hij zakdoekjes bij zich.
Deze beer heet William. William is een beetje verdrietig. Hij is net ziek geweest. Gelukkig gaat het steeds een beetje beter, hij kan al uit bed. Maar William is binnenkort jarig. Niets om verdrietig over te zijn denk je. Maar hij moet alles nog regelen voor zijn verjaardag. Wat hoort er eigenlijk allemaal bij een verjaardag? Wat moet hij allemaal regelen. William denkt diep na. Hij wil dat er heel veel vrienden komen. Maar hoe kan hij hen vertellen dat hij een feest houdt? Sommige vrienden wonen heel ver weg. Hij moet ook weer even nadenken hoe zijn vrienden heten, en hoe ze eruit zien. Het is alweer zo lang geleden dat hij hen heeft gezien. De kinderen helpen hem hierbij. Ze maken tekeningen van de vrienden en bedenken er een naam bij. Andere kinderen maken uitnodigingen.
Zo, dat is allemaal gelukt. William weet weer hoe zijn vrienden heten en eruitzien en de uitnodigingen zijn gemaakt. Maar wat moet William nou met de uitnodigingen doen? En waar is hier dan een brievenbus? En wat wil William eigenlijk voor zijn verjaardag hebben. Hoe kan hij dat duidelijk maken aan zijn vrienden? William gaat daarmee aan de slag. De kinderen helpen hem. De kinderen vouwen enveloppen en doen de uitnodigingen daarin. Andere kinderen maken van een grote doos en rode verf een brievenbus. Een derde groepje kinderen maakt verlanglijstjes. Dit kunnen ze doen door plaatjes uit folders te knippen. Ze kunnen ook tekenen en of letter erbij schrijven.
De vrienden van William hebben allemaal gereageerd, ze kunnen allemaal op het feest komen. William is ontzettend blij dat er zo veel visite kan komen. Maar hij vindt het lokaal wel een beetje een saaie boel. Dit is niet echt een plek om een feest te vieren. Hoe zou hij dit kunnen opvrolijken? Kunnen de kinderen hem hiermee helpen? De kinderen maken slingers om de klas te versieren. Dit kunnen ze doen door van strookjes papier een rondje te maken en deze weer in elkaar haken. Ze kunnen ook bloemen maken van vloeipapier of andere dingen van crêpepapier. Ook zijn er ballonnen. Deze kunnen versierd worden.
Anton, een vriendje van William komt langs. Hij is ook uitgenodigd voor het feest. Hij heeft er heel veel zin in. Maar hij moet nog voor de cadeautjes zorgen. Willen de kinderen heb wel helpen? Wat wilde William ook al weer graag voor zijn verjaardag hebben? Hoe komen we daar aan? En hoe maak je daar eigenlijk een cadeautje van? Er zijn ook vrienden die William een kaartje willen sturen voor zijn verjaardag. Hoe komen ze aan kaartjes? En als hij klaar is en geschreven, wat moeten we er dan mee doen?
Anton is heel blij dat de kinderen hem daarmee willen helpen. Want over een paar dagen, is het feest al. De kinderen maken van doosjes, closetrollen en ander materiaal speelgoed of andere dingen die William graag wil hebben. Deze kunnen ze ook inpakken in echt pakpapier. Andere kinderen maken kaarten voor William. Hier kunnen ze ook dingen opschrijven. Hierna kunnen ze een envelop maken, er een postzegel op plakken en in de brievenbus doen.
William wordt al zenuwachtig. Nog één nachtje slapen, en dan de grote dag van het feest… Zou het allemaal goed gaan? Zouden alle dieren wel komen? Ja toch, dat hadden ze toch gezegd. Maar er is al weer een brief. Deze keer van de beide juffen. Zij vragen of zij morgen ook hun verjaardag mogen vieren, samen met William. Ja natuurlijk, dat wil William wel. Vinden de kinderen dat ook goed? Maar er moet nog wel wat gebeuren. Want wat is nou een verjaardagsfeest zonder taart? Maar hoe komen we aan taart? En wat krijgt de jarige altijd tijdens zijn feest op zijn hoofd? Hoeveel feesthoeden moeten we nu maken?
De kinderen maken van doosjes, closetrollen en andere materiaal een taart. Deze kunnen ze daarna ook nog verven. Andere kinderen maken feesthoeden. Een voor William, twee voor de beide juffen De kinderen kijken hoe groot de hoed moet worden.
Eindelijk, vandaag is de grote dag van het feest. Het is wel spannend allemaal hoor, vindt William. Alles is nu geregeld, de uitnodigingen, het verlanglijstje, de klas is versierd en de taart is klaar. En natuurlijk de cadeautjes en de kaarten, maar dat weet William niet. Tijdens het feest doen de kinderen spelletjes, zingen ze liedjes en mogen ze spelen. Alle vriendjes van William zijn er natuurlijk ook bij. De kinderen krijgen ook drinken en wat lekkers. En natuurlijk mag William de cadeautjes open maken en de kaarten bekijken.
Het was een geweldig feest. Maar nou iets minder leuks: William gaat weer weg! Hij gaat weer terug naar zijn berenhol. Hij vond het geweldig dat de kinderen hem zo goed geholpen hebben met het organiseren van het verjaardagsfeest. Ook vond het hij het natuurlijk heel erg gezellig in de klas. Als de kinderen naar huis gaan kunnen ze hem nog een knuffel geven en gedag zeggen.
Het draaiboek bij het verhalend ontwerp over verjaardag vieren:
Episodes |
Sleutelvragen |
Leeractiviteiten |
Klassen- organisatie |
Middelen en materialen |
Aandachts- punten voor kwaliteit |
Episode 1: Vrienden uitnodigen |
– Wat hoort er allemaal bij verjaardag vieren? – Hoe zien Williams vrienden eruit en hoe heten ze? -Hoe kan hij hen vertellen dat hij een feest houdt? |
– Brainstorm over verjaardag vieren. – Bedenken en teken van figuren en naam – Uitnodigingen maken, tekenen en eventueel letters gebruiken |
Alles in de klas: eerst gezamenlijk in de kring. Daarna in kleine groepjes aan het werk. |
Papier, wit en gekleurd, kleurpotloden, verf, groot papier
|
– Groeps- interactie
– creativiteit gebruiken, personen bedenken
– ontluiken- de gelet- terdheid
|
Episode 2: Brieven posten en verlang- lijstje maken |
-Wat moet William met de uitnodigingen doen? – Hoe kan William laten zien wat hij voor zijn verjaardag wil hebben? |
– Enveloppen vouwen, brieven posten – Brievenbus maken – Verlanglijstje maken dmv plaatjes uitknippen en opplakken, tekenen of schrijven |
Alles in de klas: eerst gezamenlijk in de kring. Daarna in kleine groepjes aan het werk. |
Doos, rode verf, speelgoedfolders, stickers, plakband, lijm, kleurpotloden, wit en gekleurd papier, postzegels
|
– logisch nadenken
– fijne motoriek: vouwen, knippen, plakken, tekenen
– ontluiken- de gelet- terdheid |
Episode 3: De klas versieren |
– Hoe kunnen we de klas opvrolijken, zodat het een plek wordt om feest te vieren? |
– slingers maken op verschillende manieren – bloemen maken – ballonnen versieren
|
Alles in de klas: eerst gezamenlijk in de kring. Daarna in kleine groepjes aan het werk. |
Wit en gekleurd papier, ballonnen, crêpepapier, vloeipapier, lijm, verf, groot papier,
|
– logisch nadenken: hoe maak ik een lange slinger
– fijne motoriek: knippen, plakken, ballon versieren |
Episode 4: Cadeautjes en kaarten |
– Hoe komen we aan cadeautjes voor William – Hoe maken we kaarten en wat doen we ermee? |
– kijken naar de verlang- lijstjes en de cadeautjes maken – cadeautjes inpakken – kaarten maken – enveloppen maken en op de post doen |
Alles in de klas: eerst gezamenlijk in de kring. Daarna in kleine groepjes aan het werk. |
Doosjes, closetrollen, wit en gekleurd papier, lijm, kurken, stokjes ed, verf, scharen, kleurpotloden, brievenbus uit episode 2, postzegels
|
– fijne motoriek: cadeautjes maken en inpakken, kaarten maken, enveloppen vouwen
– logisch nadenken |
Episode 5: Taart |
– Hoe komen we aan taart? – Wat krijgt de jarige tijdens het feest altijd op zijn hoofd?
|
– taarten maken – taarten kopen in de huishoek – bepalen hoeveel hoeden er moeten komen – hoeden op goede grootte maken |
Alles in de klas: eerst gezamenlijk in de kring. Daarna in kleine groepjes aan het werk. |
Doosjes, closetrollen, wit en gekleurd papier, lijm, kurken, stokjes ed, verf, scharen, kleurpotloden, dozen, stroken papier, crêpepapier, vloeipapier
|
– fijne motoriek
– dingen kopen en afrekenen
– tellen
– meten: hoeden op goede grootte maken |
Episode 6: Feest |
– Hebben we nu echt alles voor een mooi verjaar- dagsfeest? – Wat kunnen we gaan doen op het feest? |
– evalueren of alles gelukt is – feest vieren: spelletjes, spelen, eten en drinken, cadeautjes open maken |
We beginnen weer in de kring, spelen in de klas. Spelletjes doen we eventueel in het speellokaal. |
Knuffels, alle werkstukken uit de vorige episodes, traktatie, drinken
|
– samen evalueren
– speelleer- spelletjes spelen
– omgaan met emoties: afscheid nemen van William |