Voorbereiding/verslag van les- en andere stageactiviteiten
Naam student: Monique van Erp interklaas Haarenot Klas: V1B-LC3 Naam studieloopbaanbegeleider: renate dierendonck Stageschool: de leilinde reusel Groep: 1 en 2 Naam praktijkbegeleider: hanneke wijnen Aantal leerlingen: 27 Datum: Vak-/vormingsgebied: Onderwerp/thema van de lesactiviteit:
|
|
||
Eigen leervragen – Wat wil je er voor jezelf mee bereiken? – Welke inhoudelijke kennis heb je? – In hoeverre moet je je eigen kennis/vaardigheden uitbreiden?
Ik wil de betrokkenheid van de kinderen vergroten Ik wil de kinderen leren samenwerken Ik wil dat ze nadenken over hun eigen gedrag, wat hebben ze gedaan Ik wil de kinderen goed kunnen stimuleren op een positieve manier en kunnen zorgen voor een positieve sfeer in de klas tijdens de les.
|
|
||
Doelstelling: – De kinderen leren samen te werken – De kinderen leren met elkaar te overleggen – Ze leren een rekenprobleem op te lossen – Ze leren een schatkaart teken, dat heeft te maken met inzicht |
|
||
Beginsituatie: Ik doe de les met oudste kleuters. De kleuters hebben nog nooit een rekenprobleem voorgelegd gekregen. Ik denk dat sommige het heel moeilijk vinden en dat andere er goed mee vooruit kunnen. In die groep zitten een aantal kinderen die altijd betrokken zijn bij de les. Ik denk dat die kinderen de kar zullen trekken. En ik hoop dat ze de andere mee krijgen in hun enthousiasme.
|
|
||
Geraadpleegde literatuur/bronnen
– Methode pluspunt
|
|
||
Wat doe ik? |
Leeractiviteiten (wat doen de leerlingen?) |
Onderwijs- en leermiddelen (wat heb ik nodig?) |
|
Inleiding
|
Inleiding
|
|
|
Kern 1
|
Kern 1
|
– Blad papier waarop ze kunnen tekenen. – Potlood en eventueel kleurpotloden. |
|
Kern 2 |
Kern 2 |
|
|
Afsluiting
|
Afsluiting
|
|
|
Leerstof |
Organisatie |
Tijd |
Inleiding 1. De leerlingen leren hoe een schatkaart eruit ziet. 2. De leerlingen leren wat een legenda is en wat er in staat. |
Ik leg alles klaar voordat de les begint. Ik zorg dat ik alle materialen heb zodat we meteen kunnen beginnen. Ik weet niet of ik de les in een keer kan geven vanwege het tijdsbestek wat we hebben. Ik weet ook niet hoelang de leerlingen bezig zijn met het tekenen van de schatkaart. Ik vertel de opdracht geheimzinnig en enthousiast, ik hoop dat ik dan de kinderen aansteek. Ik wil graag dat ze betrokken zijn. De jongens zullen het wel heel leuk vinden. De jongens vinden piraten ook heel stoer en leuk, dus het zal ze wel aanspreken. |
8 min |
Kern 1 1. De leerlingen leren hoe ze moeten samenwerken. 2. Ze leren hoe ze een schatkaart moeten tekenen. 3. Ze leren hoe ze een legenda in elkaar moeten zetten. |
Als de activiteit is begonnen loop ik op en neer tussen de 2 groepen. Ik probeer te helpen, maar ze moeten zelf met een oplossing komen. Ik geef alleen tips. Als de samenwerking niet lukt in een groepje dan geef ik de kinderen een taak. Want het doel van mijn les is dat ze een schatkaart maken. Met het ruziën schieten ze dat doel voorbij en dat zou jammer zijn. Ik geef ook aanwijzingen aan de kinderen. Als hulpmiddel hang ik de kaart van pluspunt en mijn eigen kaart in de klas. Ze kunnen er dan naar kijken als ze het niet meer weten. Het resultaat van de kaart hangt af van de samenwerking binnen de groep. |
20min |
Kern 2 |
|
|
Slot 1. De kinderen leren reflecteren op hun eigen werk en de samenwerking. 2. De kinderen leren hun eigen schatkaart uit te leggen.
|
We gaan weer terug in de kring zitten. En ik luister naar de verhalen van de 2groepjesm, ondertussen stel ik vragen. Hoe ging de samenwerking deed iedereen goed mee? Hoe ziet de schatkaart eruit? Waar ligt de schat verstopt? |
3 min.
|
Hoe bepaal ik of ik mijn doelen heb bereikt? Ik maak een evaluatie van de les. Bespreek het met mijn mentor. Ook wil ik de resultaten van de schatkaart bekijken. Hebben ze de opdracht begrepen of ging het finaal mis. Zo kan ik kijken of ik mijn leerdoelen bereikt heb. |
|
|
Reactie van de student
– Verliep de activiteit zoals je gepland had? Waarom wel/niet?
– Hoe reageerden de leerlingen? Wat was jou bijdrage hiertoe?
Opmerkingen/adviezen van de praktijkbegeleider
Handtekening praktijkbegeleider