Bloemenoptocht

Materiaal

prentenboek Het verhaal van de wortelkindertjes van Sybille van Olfert
• ruimte in de gymzaal
• blokfluit, gitaar of cd-speler en cd met klassieke instrumentale muziek, bijvoorbeeld ‘De Lente’ uit De Vier Jaargetijden van Antonio Vivaldi

Tijd

30 minuten

Doel

De kinderen luisteren naar een verhaal en bekijken prenten over de lente. Ze doen een bewegingsspel in de gymzaal.

 

– Vertel de kinderen dat u een prentenboek gaat voorlezen. Het heet Het verhaal van de wortelkindertjes.
– Laat het boek zien en vertel kort waarover het gaat. De wortelkindertjes wonen in de winter onder de grond, daar waar de wortels van de planten zijn. In het voorjaar, als de zon steeds meer warmte geeft en alles gaat groeien, komen de wortelkindertjes weer boven de grond. Dan worden ze bloemen en houden een lange optocht in de lentezon.
– Vertel het verhaal. Laat de prenten aan de kinderen zien.
– Vraag na afloop wat de kinderen van het verhaal vonden. Welke bloem zouden ze willen zijn?
– Vertel de kinderen dat ze naar de gymzaal gaan.
– Ga in de gymzaal met de kinderen in een kring staan. Vraag ze om uit te beelden hoe de wortelkindertjes eruitzien, als ze onder de grond zijn.
– Vertel dan hoe de bloemen heel langzaam gaan groeien. Ze krijgen een steeltje dat naar boven wijst. Ze gaan rechtop zitten en steken hun kopjes boven de aarde. Ze kijken heel voorzichtig om zich heen en groeien nog wat verder. Ze krijgen blaadjes en gaan dan bloeien. Ze stralen en kijken vrolijk in het rond.
– Laat de bloemen in een vrolijke rij achter elkaar aan lopen. Begeleid dit met muziek. Speel enkele lenteliedjes op blokfluit of gitaar, of gebruik een cd met klassieke muziek.
– Verfijn het spel door in de kring allerlei variaties van lentebloemen uit te beelden. Tulpen zien er anders uit dan blauwe druifjes of narcissen. Gebruik deze variaties ook in de bloemenoptocht.
– Sluit de optocht af door de bloemen weer terug te laten keren onder de aarde. Na het bloeien worden ze weer wortelkindertjes.