- Teken de ligging van de ui in de grond
- Wat zijn de slierten aan de ui?
- Waarom is de ui aan de buitenkant bruin?
- Wat zal er gebeuren als je een ui plant?
- Wat zie je als je een ui open snijdt? Waarom is dit denk je?
- Waar komen de bladeren te voorschijn?
Reflectie vooraf:
– Wat is het belang voor de kinderen om dit te leren?
De kinderen komen door deze les meer te weten over de groei van de ui. We eten wel vaak ui, maar hoe groeien ze en waarom ziet hij er zo raar uit?
– Wat moeten de kinderen weten/ kunnen/ vinden?
– Hoe controleer je dat op het einde van de lesactiviteit?
De kinderen kunnen een ui ontleden.
De kinderen weten hoe een ui groeit.
– Wat weet ik over de kinderen en de leerstof?
De kinderen hebben al vaker natuurlessen gehad, maar nog niet over de ui.
De leerlingen zijn oud genoeg om veilig met messen om te gaan.
Kies uit: opnemen – bewerken – delen – ervaren – doen – maken – verwerken – reflecteren – integreren
Tijd Inhoud van het onderwijs Persoon van het kind Werkelijkheid van het kind
Haltes Leerstof Leerling Leef- en belevingswereld
2 min.
|
|
|
|
||
2 min.
|
|
|
|
||
10 min.
|
|
|
|
||
5 min.
|
|
|
|
||
5 min.
|
|
|
|
||
5 min.
|
|
|
|
||
10 min.
|
|
|
|
De kinderen zitten tijdens deze les op hun eigen plaats.
Het smartboard staat voor in de klas klaar.
Concrete (inhoudelijke) uitwerking van de les/ inrichting van de leeromgeving
Hoe ga je de les organiseren: welke vakinhouden, welke spel- en/ of leeractiviteiten, welke werkvormen/ materialen?
Inleiding:
De uien liggen al klaar op de tafels, de leerlingen raken nieuwsgierig. Ik vertel de leerlingen dat ze met de ui aan de slag mogen gaan, wat ze hiermee doen mogen ze zelf weten. Ik geef ze geen duidelijke opdracht.
Kern:
De leerlingen gaan aan de slag met de uien. Dit gaan we kort reflecteren: waarom heb je juist dát met die ui gedaan?
Nu laat ik ze het werkblad maken. De leerlingen hebben nog geen instructie gekregen over de ui.
We gaan een filmpje kijken over de ui (beeldbank). De antwoorden van het werkblad worden duidelijk door het filmpje. Nu geef ik de leerlingen nog een paar minuten tijd om nog eens naar hun eigen antwoorden te kijken en ze desnoods te verbeteren.
Afsluiting:
We bespreken de antwoorden van het werkblad.
Als laatste reflecteren we deze les: “had je veel antwoorden goed voor het filmpje?” etc. De leerlingen komen erachter dat ze al veel over iets kunnen weten door er alleen al goed naar te kijken.
Benodigdheden:
Opgavenblad.
Uien.
Messen.
Kranten.
|