Apengymnastiek
Groep 1-2 – Bewegingsonderwijs
Benodigdheden (in de speelzaal):
Grote opstelling voor klimmen en klauteren (klimraam, wandrek, ladders, glijplank)
Bank (of beter: twee naast elkaar) schuin tegen het wandrek met touw erbij
Balanceer opstelling met enkele banken (evt. omgekeerd)
Opstelling voor diepspringen
Ik kwam op dit idee nadat ik met mijn kleutergroep op schoolreisje naar Artis was geweest. Deze gymles is een vrij-
werkles, wat betekent dat kinderen gewoon zelf lekker mogen spelen met wat ze willen. Het is tenslotte
apengymnastiek, en apen laten zich ook niet voorschrijven in welke volgorde ze de onderdelen mogen doen. De
bovenstaande opstellingen kun je vinden in de meeste gymmethodes, of zelf bedenken. Ik had bijvoorbeeld de
opstelling voor klimmen en klauteren gekoppeld aan de diepspringactiviteit, zodat de kinderen van het klimraam
naar de kast konden klauteren, om daar vanaf te springen.
Ik denk dat het idee wel duidelijk is: het klimmen en klauteren is het belangrijkste, en daar moet je dus het meeste
materiaal voor gebruiken. De bank aan het wandrek is voor bergbeklimmen: de kinderen houden zich aan het touw
vast en klimmen zo tegen de bank op. Diepspringen en balanceren spreekt verder voor zich.
Nog één tip als je enthousiast bent geworden door dit idee: je zou er in je stage eens aan kunnen denken om deze
les níet met de hele klas te doen, maar met kleine groepjes. Ik deed dat ook: ik nam in de speelwerktijd steeds een
groepje van 7 of 8 kinderen mee naar speelzaal om een minuut of 20 lekker uit te razen. Op die manier heb je veel
beter overzicht op wat er allemaal gebeurt.