Hogeschool Zuyd Brusselseweg 150
PABO Maastricht 6217 HB Maastricht
Lerarenopleiding basisonderwijs
Lesvoorbereiding vak: Bewegingsonderwijs
Naam student :
Stageschool : Sint Jozefschool
Datum : 25 oktober 2005
Postvak : 183
Klas : 2C
Tijdstip : –
Groep : 3/4
Mentor :
voor advies voor cijfer
Lesopdracht
Bewegingsles met het thema “Herfst”
|
Beginsituatie
De leerlingen krijgen 2 keer per week gymles van de leerkracht. Er is geen vakdocent aanwezig op de school.
|
Leerdoelen voor de kinderen
– de leerlingen kunnen snel reageren – de leerlingen kunnen in tweetallen samenwerken – de leerlingen
|
Leerdoelen voor de student
– overzicht houden in de gymzaal – tijd in de gaten houden – duidelijk praten – complimenten geven – niet teveel het stilte teken gebruiken
|
Onderwijsleersituatie
Fase
|
LesinhoudWaarover gaat het? De leer-oefenstof |
OnderwijsleerprocesHoe pak jij het didactisch aan? |
LeeractiviteitenWat moeten de leerlingen doen? |
Organisatie / DifferentiatieHoe pak je het organisatorisch aan? Hoe groepeer je en houd je rekening met verschillen? |
MediaWelke leer- en hulpmiddelen gebruik je? |
Inleiding Fase 1
Tijdsduur 5 min |
Warming up regenplassen
|
In de zaal liggen overal hoepels (regenplassen). Terwijl ik op de trommel sla rennen de lln kris kras door elkaar in de zaal. Ze mogen niet in de regenplassen komen.
|
De lln rennen door de zaal en ontwijken de hoepels (regenplassen) |
De leerlingen rennen vanuit de gymrij door de zaal. |
trommel stokje fluitje hoepels |
Kern Fase 2 Instructie geven
Tijdsduur 5 min
Fase 3 Actief oefenen
Tijdsduur 5 min
Fase 4 Verwer-ken.
Tijdsduur 10 min
|
in de regenplas staan (stoelendans)
in regenplas trekken
rennen en snel reageren
|
De regenplassen liggen nog steeds in de gymzaal. Terwijl ik op de trommel sla rennen de lln door de zaal. Stop ik met de trommel dan gaat iedereen in een regenplas staan. Er mag maar 1 kind in een regenplas staan. De lln die af zijn gaan langs de kant zitten.
Ik maak tweetallen en zorg ervoor dat elk tweetal bij een hoepel staat. De lln gaan namelijk met z’n tweeën hand in hand om de hoepel staan en elkaar proberen in de regenplas te trekken.
De lln staan op de gele rij bij de klimrekken. Ik geef elke lln een nummer 1 of 2. Nummer 1 doet een stapje naar voren. Ik noem regenplas 2 en vervolgens moeten de lln in de tweede regenplas gaan staan. Ik noem regenplas 1 en de lln rennen terug naar regenplas 1. |
De leerlingen gaan zodra de trommel stopt zo snel mogelijk in een regenplas staan.
De lln proberen elkaar in de regenplas te trekken..
De leerlingen rennen zo snel mogelijk naar de regenplas die ik noem.
als dit goed gaat, kan ik er eventueel nog een rij hoepels bij leggen. |
De leerlingen rennen door de zaal of zitten langs de kant.
De leerlingen staan per tweetal bij 1 hoepel.
De leerlingen rennen naar de hoepels of staan in de rij. |
trommel stokje fluitje hoepels
hoepels fluitje
<p cla |