Observatieles

 

Dagobservatie

 

Bij deze observatie kijk ik voornamelijk naar wat de klas aan het doen is, hoe de klas er uit ziet en hoe de leerkracht zijn beroep uitvoert. “Hoe legt de leerkracht bijvoorbeeld uit en hoe houdt hij de sfeer goed?”.

Deze observatie heb ik uitgevoerd, omdat ik wat kennis wou krijgen van de klas, zodat ik niet voor te veel verassingen zou komen te staan in mijn stage.

Voor deze observatie heb ik deels gebruikgemaakt van de observatievragen uit de monitoropdracht van de tutorlessen.

 

Algemeen:

1. Welke (globale) indruk heb je van de klas? (Welke sfeer ademt de klas uit?)

 

 

 

 

2. Beschrijf (kort) de inrichting van de klas.

 

 

 

 

3. Welke lesmaterialen zijn er in het lokaal aanwezig?

 

 

 

 

Het gedrag van de onderwijsgevende

1. Is de leerkracht streng en duidelijk?

 

 

 

 

2. Is er rust of chaos in de klas?

 

 

 

 

3. Hoe houdt de leerkracht de aandacht erbij?

 

 

 

 

4. Wordt er veel beloont en/of gestraft?

 

 

 

 

5. Hoe houdt de leraar de sfeer goed?

 

 

 

 

6. Hoe houdt de leraar de les aantrekkelijk?

 

 

 

 

Het gedrag van de kinderen

1. Hoe reageren de kinderen op je komst?

 

 

 

 

2. Luisteren de kinderen goed?

 

 

 

 

3. Is er wederzijds respect tussen de kinderen en de leraar?

 

 

 

 

4. Wat zijn de kinderen aan het doen?

 

 

 

 

5. Doen ze het in samenwerking of alleen?

 

 

 

 

De organisatie van het onderwijs

1. Is er een schema opgebouwd voor de dag?

 

 

 

 

2. Welke methodes worden er gebruikt?

 

 

 

 

3. Op welke manier leren de kinderen?

 

 

 

 

Het materiaal en de klasseninrichting

1. Hoe zijn de kinderen gegroepeerd?

 

 

 

2. Hebben ze veel materialen in de klas?

 

 

 

3. Welk materiaal wordt er gebruikt om dingen uit te leggen?

 

 

 

4. Waar zit de leraar en heeft deze een speciale positie?