Kabouterpad

 

Kabouterpad

 

10 opdrachten m.b.t. herfst en sprookjes

 

1.                 De muziekkabouter heeft ontdekt dat herfstbladeren muziek maken. Luister maar eens hoe de wind de blaadjes laat ruizen. Hoor je nog andere geluiden? Kan je raden wat er in de mandjes(doosjes) zit? Luister maar.

 

2.                De boze heks heeft speciaal voor jullie een toverdrankje gemaakt. Wat heeft ze erin gedaan denk je? Misschien verander je in een groene kikker met paarse stippen of…………. Wie durft het op te drinken?

 

3.                De kabouter heeft voor jullie spinnen uit de kelder van het kasteel van Doornroosje gehaald. Wat weten jullie eigenlijk van spinnen? Wie weet er hoeveel poten een spin heeft? Hoe heet het huis van een spin? Wat eten spinnen graag? Als jullie de vragen hebben beantwoord mogen jullie de spinnen in de potjes goed bekijken.

 

4.                Klein duimpje verzamelde kiezelsteentjes om de weg naar huis weer terug te vinden. Deze kabouter heeft kiezelsteentjes verzameld in een mandje. Jullie hoeven de weg niet terug te vinden maar misschien kunnen jullie iets maken van de steentjes. ( paddestoel, heksenmuts, 7 mijlslaars, toverstok, herfstblad, egel, kroon etc.)

 

5.                De reus heeft z’n 7 mijlslaarzen hier laten staan. Voordat hij ze weer op komt halen kunnen wij ze even uitproberen. In hoeveel stappen kun jij van hier naar daar? In hoeveel stappen kun jij om deze boom lopen?

 

 

6.                Roodkapje is naar het bos geweest om herfstspulletjes te zoeken.  Gelukkig kwam ze de wolf deze keer niet tegen. Ze heeft van alles meegenomen. Kan jij voelen wat het allemaal is?

 

7.                De egel is weer eens ondeugend geweest en heeft potjes uit de hut van de boze heks meegenomen. Kunnen jullie ruiken wat erin zit?

 

8.                De 7 dwergen hebben allemaal een wandelstok nodig. Ze vinden het alleen een beetje moeilijk om de juiste uit te zoeken, want de stokje zijn niet allemaal even groot. Zouden jullie ze van groot naar klein neer kunnen leggen zodat de keuze wat makkelijker wordt?

 

9.                “Op een grote paddestoel rood met witte stippen………” Kennen jullie dit liedje? Zing het maar eens. Op de kabouterschool leren de kabouters tellen met paddestoelen. Kunnen jullie al een beetje tellen? Laat dat maar eens zien. Tel de stippen van de paddestoel en leg bij de paddestoel het juiste getal. Alles goed? Dan mag je een paddestoel meenemen uit het mandje.

 

10.           Deze kabouter is gek op sprookjes en is altijd op zoek naar een nieuw verhaal. De nieuwe verhalen verzamelt hij in een schrift. Kunnen jullie een nieuw verhaal verzinnen voor in zijn schrift? Schrijf jullie verhaal maar op! Wie weet leest hij hem voor aan de andere kabouters.

 

 

 

Toelichting op de opdrachten van het kabouterpad:

 

Bij 1.   

onder een boom of bomen, mandjes( doosjes) klaarzetten met: blaadjes, kastanjes, beukennootjes, steentjes, zand, hazelnoten.

 

Bij 2.

Plasticbekers, groene ranja, plasticzak om gebruikte bekers in te doen

 

Bij 3.

Aantal loepdoosjes(5) met nepspinnen erin.

 

Bij 4.

Een mandje met kiezelsteentjes staat klaar. ( een fototoestel erbij om er een foto van te maken)

 

Bij 5.

Een zo groot mogelijke maat regenlaarzen neerzetten en zelf een opdracht geven

 

Bij 6.

2 voeldozen neerzetten met herfstspulletjes erin zoals: kastanje, kastanje bolster, eikel, dopje van de eikel, beukennootje, takje, hazelnoot, walnoot, esdoornvleugeltjes, dennenappel, paddestoel(champignon).

 

Bij 7.

Filmdoosjes vullen met b.v. koffie, pindakaas, kruidenthee(sterrenmix), pepermunt, champignons, kaneel, ……….( de deksels doorprikken), nummeren en antwoord op een kaartje.

 

Bij 8.

7 Stokjes van verschillende grootte (en 7 dwergen).

 

Bij 9.

Paddestoelen met stippen en losse cijferkaartjes en een mandje met champignons( nemen de kinderen mee om later in de klas soep van te koken of om nader te bekijken met een loep o.i.d.).

 

Bij 10.

Een schriftje en een pen/potlood ( ter inspiratie wat plaatjes er neer leggen)

Rekenprobleem schatkaart

Deze les was bedoeld om de kinderen zelfstandig een probleem te laten oplossen. Ik heb een schatkaart in het midden van de kring gelegd en ...