Gymles

 

 

 

 

Postbus 568

7550 AN Hengelo

M.A. de Ruyterstraat 3

7556 CW Hengelo

Tel. 074-2559100

 

Postbank 813949

Rabo Hengelo 32 75 08 027

info@edith.nl

www.edith.nl

Fax 074-2559191

VOORBEREIDINGSFORMULIER

Pabo 2,

Pabo 3, periode 1

Student(e)

Klas

Opleider

Stageschool

Plaats

Mentor

:    Marleen Gunnink

:    VR2E

:    Paulien Molthof

:    M.L.Kingschool

:    Denekamp

:    Ivanka Wessels

 

Datum

Groep

Aantal lln.

 

:    9 nov. 2004

:    2

:    17

Vak- vormings- gebied, speelwerkthema of onderwerp:

:     Bewegingsonderwijs

Thema: herfst/spinnen

Stage opdracht van: (aankruisen)

 

x

 

x

mentor

opleiding

eigen keuze

Lesdoel (gedrag – inhoud- omstandigheden – criterium):

De leerlingen kunnen lopen als een spin; op handen en voeten. De leerlingen weten wie de tikker is bij de tikspelen en wie de ‘vangers’ zijn. De leerlingen kunnen het versje over de spin opzeggen en bewegingen bij maken.

Persoonlijk leerdoel:

Twents accent vermijden

Rustig en duidelijk de bedoeling uitleggen

Kijken of alles goed verloopt

Beginsituatie:

De kinderen hebben elke dag bewegingsonderwijs. De kinderen krijgen elke maandag bewegingsonderwijs in het gymlokaal. De kinderen kennen enkele tikspelen; kat en muis.

Aandachtspunten: voor derdejaars: (aankruisen wat van toepassing is)

 

 

 

NT2

ICO

gebruik van methodes

projectonderwijs

evaluatie (toetsing)

maatschappelijke doelen

 

 

 

 

aanvankelijk leerproces

adaptief onderwijs

klassenmanagement

 

 

 

Checklist materialen:

1 Lintje

3 Banken

1 Mat

2 blokjes

 

                     


Lesfase

Tijd

Leerinhoud

Didactische aanpak, leerlingactiviteiten, organisatie en middelen

Opmerkingen mentor / docent

Inleiding

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begeleide inoefening

Uitleg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zelfstandige verwerking.

Uitleg en Begeleide inoefening

15 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 min

 

 

Spin heeft acht poten, loopt op alle poten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lopen/rennen als een spin.

Insecten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zitten op de grond in een kring. Ik vertel een verhaal over een spin.

Vandaag gaat er iets heel spannends gebeuren. Zoals jullie al weten is het herfst. En in de herfst zie je heel veel spinnen. Nou heb ik een spelletje geleerd van een spin.

Ik was gisteren in de tuin aan het werken en toen hoorde ik een stemmetje en die riep; Juf Marleen, juf marleen. Ik was helemaal verbaasd want ik wist niet waar het geluid vandaan kwam. Ik ging zoeken en vond een spin wel zó groot. Hij vertelde mij dat hij bij jullie op het raam had gezeten. Hij had gezien dat jullie allemaal hard aan het werk waren geweest, maar dat het wel eens tijd werd voor een spannend spelletje.

Zou ik eens uitleggen welk spelletje hij heeft verteld aan mij? ….

 

Ten eerste; hoe loopt een spin? Enkele kinderen kunnen dat even voor doen.

Ik vertel dat we zo een spel gaan doen en dan is het kind van de dag de spin. En een spin eet andere spinnetjes, vliegjes, (insecten) dus de spin wil zoveel mogelijk spinnetjes e.d. vangen. De overige kinderen zijn de kleine spinnetjes. De grote spin krijgt een lint om! Dus spinnetjes/vliegjes; pas op voor de spin! Iedereen moet lopen zoals een spin.

Als de spin je getikt heeft met één van z’n poten, ben je gevangen in z’n web, en moet je op de mat gaan zitten.

Roulatie systeem: wanneer de mat vol is, of het tikken te lang duurt, klap ik met 2 blokjes en staan alle spinnen stil. Een ander kind krijgt dan een lint om en is dan de grote spin.

– De kinderen spelen het spel.

 

* We gaan over op een ander spel -> Hiervoor moet ik even wat spullen klaarzetten, jullie gaan allemaal op de grond zitten.

Spel: Er zijn 2 hele grote super spinnen en die zitten allebei in hun web. (tussen de banken die ik er neer heb gezet)

Er zijn een heleboel vliegjes en die moeten naar huis toe want ze moeten eten en als ze niet op tijd komen wordt moedervlieg boos.

 


 

Lesfase

Tijd

Leerinhoud

Didactische