|
Postbus 568 7550 AN Hengelo M.A. de Ruyterstraat 3 7556 CW Hengelo Tel. 074-2559100 |
Postbank 813949 Rabo Hengelo 32 75 08 027 info@edith.nl www.edith.nl Fax 074-2559191 |
||||||||
VOORBEREIDINGSFORMULIER |
Pabo 2,Pabo 3, periode 1 |
|||||||||
Student(e) Klas Opleider Stageschool Plaats Mentor |
: Marleen Gunnink : VR2E : Paulien Molthof : M.L.Kingschool : Denekamp : Ivanka Wessels |
Datum Groep Aantal lln. |
: 9 nov. 2004 : 2 : 17 |
|||||||
Vak- vormings- gebied, speelwerkthema of onderwerp: |
: Bewegingsonderwijs Thema: herfst/spinnen |
Stage opdracht van: (aankruisen)
|
||||||||
x
x |
mentor opleiding eigen keuze |
|||||||||
Lesdoel (gedrag – inhoud- omstandigheden – criterium): De leerlingen kunnen lopen als een spin; op handen en voeten. De leerlingen weten wie de tikker is bij de tikspelen en wie de ‘vangers’ zijn. De leerlingen kunnen het versje over de spin opzeggen en bewegingen bij maken. |
||||||||||
Persoonlijk leerdoel: Twents accent vermijden Rustig en duidelijk de bedoeling uitleggen Kijken of alles goed verloopt |
||||||||||
Beginsituatie: De kinderen hebben elke dag bewegingsonderwijs. De kinderen krijgen elke maandag bewegingsonderwijs in het gymlokaal. De kinderen kennen enkele tikspelen; kat en muis. |
||||||||||
Aandachtspunten: voor derdejaars: (aankruisen wat van toepassing is) |
||||||||||
|
|
NT2 ICO gebruik van methodes projectonderwijs evaluatie (toetsing) maatschappelijke doelen |
|
aanvankelijk leerproces adaptief onderwijs klassenmanagement
|
||||||
Checklist materialen: 1 Lintje 3 Banken 1 Mat 2 blokjes
|
||||||||||
Lesfase |
Tijd |
Leerinhoud |
Didactische aanpak, leerlingactiviteiten, organisatie en middelen |
Opmerkingen mentor / docent |
Inleiding
Begeleide inoefening Uitleg
Zelfstandige verwerking. Uitleg en Begeleide inoefening |
15 min
30 min
|
Spin heeft acht poten, loopt op alle poten.
Lopen/rennen als een spin. Insecten
|
We zitten op de grond in een kring. Ik vertel een verhaal over een spin. Vandaag gaat er iets heel spannends gebeuren. Zoals jullie al weten is het herfst. En in de herfst zie je heel veel spinnen. Nou heb ik een spelletje geleerd van een spin. Ik was gisteren in de tuin aan het werken en toen hoorde ik een stemmetje en die riep; Juf Marleen, juf marleen. Ik was helemaal verbaasd want ik wist niet waar het geluid vandaan kwam. Ik ging zoeken en vond een spin wel zó groot. Hij vertelde mij dat hij bij jullie op het raam had gezeten. Hij had gezien dat jullie allemaal hard aan het werk waren geweest, maar dat het wel eens tijd werd voor een spannend spelletje. Zou ik eens uitleggen welk spelletje hij heeft verteld aan mij? ….
Ten eerste; hoe loopt een spin? Enkele kinderen kunnen dat even voor doen. Ik vertel dat we zo een spel gaan doen en dan is het kind van de dag de spin. En een spin eet andere spinnetjes, vliegjes, (insecten) dus de spin wil zoveel mogelijk spinnetjes e.d. vangen. De overige kinderen zijn de kleine spinnetjes. De grote spin krijgt een lint om! Dus spinnetjes/vliegjes; pas op voor de spin! Iedereen moet lopen zoals een spin. Als de spin je getikt heeft met één van z’n poten, ben je gevangen in z’n web, en moet je op de mat gaan zitten. Roulatie systeem: wanneer de mat vol is, of het tikken te lang duurt, klap ik met 2 blokjes en staan alle spinnen stil. Een ander kind krijgt dan een lint om en is dan de grote spin. – De kinderen spelen het spel.
* We gaan over op een ander spel -> Hiervoor moet ik even wat spullen klaarzetten, jullie gaan allemaal op de grond zitten. Spel: Er zijn 2 hele grote super spinnen en die zitten allebei in hun web. (tussen de banken die ik er neer heb gezet) Er zijn een heleboel vliegjes en die moeten naar huis toe want ze moeten eten en als ze niet op tijd komen wordt moedervlieg boos. |
|
Lesfase |
Tijd |
Leerinhoud |
Didactische |