Draaiboek luizenles
-
Les is qua niveau afgestemd op groep 3
-
In de les is uitgegaan van een groep van ongeveer 30 kinderen
-
Les duurt in totaal bijna 2 uur (een middag)
-
Les bestaat uit 1 centraal onderdeel en 3 circuitonderdelen.
-
Ieder onderdeel duurt ongeveer 20 minuten + tijd om ‘ door te draaien naar volgend onderdeel’. Er is aan het eind nog wat tijd om de middag af te ronden (laatjes opruimen, bekers, bakjes, de gebruikelijke zaken).
-
Circuitonderdelen vinden plaats in verschillende ruimten, dus ook 3 begeleiders nodig.
Centraal onderdeel:
|
Locatie: [lokaal invullen] (digibord nodig) |
Tijd |
Inleiding |
Vandaag een les over hoofdluis.
|
5 min |
|
Uitleg: we gaan straks naar een filmpje kijken over hoofdluis Daarna in circuit aan de slag:
|
|
Filmpje: |
Klokhuisaflevering over hoofdluis (27 maart 2001) . Te bekijken via Teleblik (als school een inlogcode nodig )
|
14 min |
Leerkracht verdeelt de kinderen in groepjes van ongeveer 10 kinderen per onderdeel.
Circuitonderdelen:
-
Uitleg over luizen voorkomen, kaminstructie, bij elkaar kammen.
Benodigdheden:
-
luizenzak/luizencape om te laten zien
-
luizenlotion
-
voor alle kinderen een luizenkam
-
powerpointsheet ‘luizenopsporingsteam’ + ‘kaminstructie’
-
vellen wit papier
|
Locatie: [lokaal invullen] (ev. digibord nodig) |
Tijd |
Centraal bespreken
|
Uitleg over luizen voorkomen. Bij uitleg gebruik maken van spullen om te laten zien. Wie heeft er een luizenzak, wie heeft er een luizencape? Als je dan luizen hebt, wat doe je dan?
|
10 min |
In 2-tallen |
|
10 min |
-
Luizenweetjesquiz
Benodigdheden:
-
bordje ‘Goed’ /bordje ‘Fout’ (afdrukken op groen/rood papier)
-
rolletje plakband
-
Quizvragen voor begeleider (inclusief uitleg wat de bedoeling is)
|
Locatie: (gymzaal/speelhal/aula) |
Tijd |
|
10 quizvragen met allerlei ‘luizenweetjes’ Probeer bij het beantwoorden van de quizvragen er een soort leergesprekje aan te koppelen: Waarom denk je dat het antwoord fout is? Hoe zit het dan volgens jou?
|
10 min |
|
Bij tijd over: Optie 1: vraag de kinderen of ze zelf wel eens luizen hebben gehad.
Optie 2: luizenliedje leren (melodie ‘k zag 2 beren…)
k zag twee luizen samen verhuizen oh, het was een wonder ´t was een wonder, boven wonder dat die luizen verhuizen konden hi hi hi ha ha ha ´k stond erbij en ik keek ernaar!! |
10 min |
-
Hoe ziet een luizenleven eruit?
Benodigdheden:
-
voor ieder kind een werkblad Luizenleven
-
blad met uitknipfiguurtjes (in stroken knippen)
-
scharen
-
lijmpotjes
-
ev. kleurpotloden
Vooraf scharen, lijmpotjes en potloden over de tafels verdelen.
|
Locatie: [lokaal invullen] |
Tijd |
Inleiding |
Werkblad laten zien. Uitleggen wat de bedoeling is. 6 plaatjes over het luizenleven uitknippen en op de juiste plaats op het werkblad met het luizenleven plakken.
|
5 min |
Kern |
– Naam op het werkblad laten zetten. – Kinderen laten knippen en plakken. Rondlopen om te kijken of de plaatjes op de juiste plaats zijn geplakt. – Eventueel gezamenlijk ‘juiste antwoorden’ bespreken |
15 min |
|
Tijd over? Kinderen de plaatjes laten inkleuren. |
|