ONTWIKKELINGSASPECTEN 1 |
CONCRETISATIE |
DOD 2 |
Tot rust komen (7)
Grootmotorisch bewegen (44)
Dynamisch bewegen (49)
Aangepast bewegen in de ruimte (50)
Auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (70)
|
Een gewaarwording herkennen als een signaal dat ‘rust’ oproept.Zich ontspannen en zo het verschil ervaren tussen spanning en ontspanning.
Basisbewegingen ontwikkelen en beheersen: LOPEN
De juiste energiedosering hanteren, zich kunnen ontspannen, de ademhaling beheersen.
Omgaan met plaats, richting, afstand en bewegingsbanen tijdens het bewegen
Boodschappen begrijpen die in concrete situaties voor de kleuters zelf bedoeld zijn. |
L.O. 1.7, 1.26, 1.27
L.O. 1.2
L.O. 1.2, 1.9, 1.17, 1.18, 1.20 |
Geraadpleegde bronnen:
Florquin? V. en Bertrands, E. (1986). Speelkriebels voor kleuters. Leuven : Acco. Pp. 228, 258, 304, 385. |
Materiaal:
– handtrom, 2 stoelen, 2 kronen, tape, bandjes, geel tikvest, toverstokje
1. Inleiding
OPWARMING De kls staan op een lijn op de speelplaats. L legt uit: “ Jullie mogen vrij rond lopen op de helft van de speelplaats en wanneer je de trom van de koning hoort, moeten jullie blijven staan. De koning zal jullie dan een opdracht geven die uitgevoerd moet worden. Als jullie dan weer een tromslag horen, mogen jullie weer gewoon verder lopen.”
Opdrachten: – op een been springen – op handen en voeten lopen – op de toppen va je tenen lopen met je armen in de lucht – je zo klein mogelijk maken en zo proberen rond te stappen
kls verzamelen zich weer op de lijn tegen de muur.
(snel reageren, cardiovasculaire prikkeling)
* Aandachtspunt: – kls komen niet aan de speeltuigen en blijven aan de ene kant van de speelplaats
2. Midden
Spel 1 : KONINGIN, MAG IK DE PRINSES KOMEN OPZOEKEN
L kleedt het spel in. Ze vertelt aan de kls dat zij de koningin is en zet een kroon op het hoofd. De kls zijn de prinsen. Ze zouden graag bij de prinses willen komen, maar moeten verschillende opdrachten doen die de koningin hen beveelt.
Maar ze moeten oppassen, want de koningin heeft dit niet graag, dus zal ze er alles voor doen om hen tegen te houden. Dus wanneer ze getikt worden, moeten ze haar helpen om de andere prinsen tegen te houden.
Opdrachten: – oversteken zoals een prins op een paard – oversteken met één hand op de knie en het andere op de rug – oversteken als een gekke prins – kls zoeken een andere prins om hand in hand over te lopen (per twee, per drie) – oversteken als een kikkerprins
|
-trom
Kls staan achter de lijn opgesteld. Ze lopen vrij rond in de zaal X X X X X
L geeft signaal op de trom
-kroon L staat in het midden van het veld, de kls staan op een lijn aan de overkant X X L X X X
|
Gradatie: – nu mogen twee kls in het midden staan als koning en koningin en zij geven de opdrachten, de L helpt indien nodig. – Nu mag er één kl eens proberen in het midden te gaan staan en samen met de L opdrachten geven aan de prinsessen langs de kant
(loopbewegingen afremmen en versnellen, de afstand tov de tegenspeler inschatten, loopsnelheid ontwikkelen, spelrisico durven nemen, spelleiding durven nemen, accepteren dat je aangetikt werd)
Spel 2: DAG MAJESTEIT
L verdeelt de klas in twee groepen. Ze doet het spel voor met één groep, de andere groep kijkt toe langs de kant.
L duidt één kl aan die Majesteit is. Hij krijgt de kroon op en mag op de stoel gaan zitten. De andere kls gaan achter de lijn staan. Ze overleggen samen met de L welke handelingen ze gaan uitvoeren voor de Majesteit. L helpt zowel de kls als de Majesteit om antwoord te geven.
Kls en L gaan naar de Majesteit toe: “Dag Majesteit.” Hij antwoord: “Dag lieve kinderen. Wat hebben jullie vandaag gedaan?” L zegt: “Wij weten het en gaan het u niet vertellen, maar we zullen het wel even voordoen, uitbeelden.” L zegt er ook bij dat als de Majesteit geraden heeft wat ze doen, ze snel terug naar de lijn moeten lopen zonder door hem getikt te worden.
Kls beelden hun handeling uit. Bvb zwemmen, koken,… Als de Majesteit de handeling geraden heeft, lopen de kls weg en de Majesteit probeert één van hen te tikken. Wanneer er iemand getikt is wordt er een andere kl Majesteit.
L duidt nu per groep één Majesteit aan. De twee groepen kunnen beginnen met het spel.
(snel reageren, snelheid, richting, dialogeren)
|
-2 stoeltjes -2 kronen De klasgroep wordt in twee kleinere groepen verdeeld Kls staan achter de lijn opgesteld Majesteit zit bijna in het midden van de ruimte op de speelplaats.
X X X L X K X X K X X X X
<span lang="NL-BE" style="font-family: Arial; font-size: 12pt; mso-bidi-fon |