Maandag
’s morgens:
Nadat de kinderen hebben verteld over wat zij in het weekend gedaan hebben volgt de introductie van het thema dmv het prentenboek en de hoek.
Er wordt door een aantal kinderen een tekening gemaakt over een boot die op de zee vaart. Zij tekenen alleen de boot en doen dit met verf op A3 papier.
’s Middags ligt de nadruk op de lees- schrijfhoek. Ik ga in de hoek zitten en probeer de leerlingen te stimuleren in hu n spel.
Een andere activiteit die ik ’s middags wil introduceren is het maken van een piraten boot.
Dinsdag
’s morgens
In de kring introduceer ik het versje: Scheepje op de zee. Ik vertel het versje eerst en daarna probeer ik de kinderen de laatste woorden in te laten vullen.
Gym; ik zet miksituaties neer. Deze hebben niet direct te maken met het thema.
Met melk drinken introduceer ik de zandtafel die dan fungeert als schateiland, waar de kinderen op zoek gaan naar schatten (knopen etc).
’s Middags
Wiskunde: samen met de kinderen ga ik proberen de was van de piraten met zo weinig mogelijk knijpers op te hangen.
Herhaling van het versje.
Woensdag
Kring: herhalen van het versje.
Schatzoeken adhv van een plattegrond. Ik maak allemaal groepjes, die allemaal op zoek gaan naar een andere schat. Er komen in het lokaal/de gang vijf schatten. Elk groepje heeft dan zijn eigen schat.
Begeleiding van de hoek.
Verrekijker maken
Donderdag
Morgen
Piratenvlag maken
Gym: spelletjes die met piraten te maken hebben.
Middag:
Stukje video
Vrijdag
Maken van een spekken spies.
De opdrachten die vallen onder tekenen/handvaardigheid worden gedurende de hele week gemaakt.
In de hoek leg ik verder boeken van piraten. Ik vertel wel aan de kinderen dat zij voorzichtig moeten zijn.