Welterusten kleine beer

 

FORMULIER 1

VOORBEREIDING KLASSIKALE ACTIVITEIT

BOKO 1 ‚

BOKO 2 ‚

BOKO 3 ‚

 

‚   campus Diest

     Demerstraat 12 – 3290 Diest

     tel. 013 35 06 90 – fax 013 33 54 01

     e-mail: dlo.diest@khleuven.be

 

‚   campus Heverlee

     Naamsesteenweg 355 – 3001 Leuven (Heverlee)

     tel. 016 39 92 00 – fax 016 40 70 87

     e-mail: dlo.heverlee@khleuven.be

 

‚ oefenactiviteiten

 

‚ stage-activiteiten

 

datum

:

Maandag 28 april 2003

 

kleuteronderwijzer

:

Juf Sofie

naam

:

Pieters Annelien

 

leeftijd kleuters

:

3-jarigen

klas DLO

:

3 boko

 

aantal kleuters

:

25 en 17 kleuters

school

:

Ges. Vrije Basisschool

 

belangstellingscentrum

:

Grote beer en kleine beer

 

 

“Sint-Anna”, Baal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

activiteit(en): Verhaal uit prentenboek vertellen, als klassikale impressie.

 

Waddel, M. & Firth, B. (1988). Welterusten… Kleine Beer. Rotterdam: Lemnicaat.

 

Kote inhoud; 

 

Wanneer Kleine Beer, na een hele dag in het bos gespeeld te hebben, naar zijn bedje moet, kan hij niet slapen.  Grote beer probeert alles te doen om ervoor te zorgen dat Kleine Beer zo snel mogelijk de slaap kan vatten. 

Zelfs na dat Grote Beer de grootste lantaarn in Kleine Beer zijn kamertje gezet had, lukt het Kleine Beer nog niet om te slapen … hoe hard hij ook probeert, want Klein Beer is vooral bang van het donker buiten.  Daarom neemt Grote beer hem mee naar buiten.

 

onderwerp (indien van toepassing): Grote beer en kleine beer.

 

 

 

Doelstellingen:

 

ONTWIKKELINGSASPECTEN 1

CONCRETISATIE

DOD 2

 

          zich geborgen voelen (8)

 

 

          gevoelens bij zichzelf en bij de anderen inlevend herkennen (15)

 

          zich inleven in anderen (22)

 

 

 

          inzichten verwerven over mens en samenleving (65)

 

          auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (70)

 

 

 

          ervaringen verwoorden (71)

 

 

 

 

 

 

 

          ervaringen uitwisselen (72)

 

 

 

 

 

 

 

          luisteren en spreken verfijnen (73)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          de kleuters vertoeven samen in eenzelfde verhaalwereld

 

          de kleuters herkennen de gevoelens van Kleine Beer ( bang zijn, niet kunnen slapen, …)

 

 

          de kleuters ervaren dat anderen dezelfde gevoelens kunnen hebben als jijzelf ( blij, angst, verdriet, bang )

 

 

          de kleuters doen sociale kennis op door naar het verhaal te luisteren ( elkaar helpen, vrienden zijn, …)

 

          de kleuters ontwikkelen hun taalbegrip ( lantaarn )

 

 

 

 

 

          de kleuters antwoorden op vragen naar beleefde ervaringen in verband met het verloop van het verhaal

          de kleuters antwoorden op de vragen die de leidster kan stellen naar aanleiding van het thema waarrond er vandaag gewerkt geweest is ( “En nu naar bed!” )

<span lang="N

Vrij bouwen

Door vrij met de blokken om te gaan leren kinderen hun omgeving verkennen,ontdekken,indelen. Motorische ontwikkeling wordt ontwikkeld en het samenwerken gestimuleerd