Lessencyclus lopen / tikken

0

 

 

 

Lesdoel/tijd

Uitwerking

Organisatie

 

Doel voor de loper

         In bedreigd gebied durven lopen

         De tikker dicht durven te naderen

         Het juiste moment kiezen om weg te lopen

         De kortste afstand naar veilig gebied kiezen

 

Doel voor de tikker

         Lopers durven tikken

         Lokken van de lopers

         Bewegingen versnellen

         Van richting veranderen

 

 

 

De kinderen lopen in een rij achter ‘moeder’ aan, zij vragen aan moeder ‘Moeder, moeder hoe laat is het?’.

Als moeder zegt twee uur of vijf uur gebeurt er niets. Zegt moeder ‘Bedtijd’, dan proberen de kinderen zo vlug mogelijk op een mat te staan, zonder door moeder getikt te worden.

 

Er is 1 kind tikker. In de ruimte liggen 4 matten waar de kinderen als ze er op staan, vrij zijn.

 

Materiaal

         Vier matten

         Een lintje

Eigen leerdoelen

Observatie

Beoordeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lesdoel/tijd

Uitwerking

Organisatie

 

Doel voor de lopers

         Door bedreigd gebied durven lopen

         In de richting van de tikker lopen

         De tikker uitlokken

         Uit de buurt van de tikker blijven

         De kortste afstand naar veilig gebied kiezen

 

Doel voor de tikker

         Lopers tikken

         Kinderen lokken en verassen

         Bewegingen versnellen en van richting veranderen

 

 

Na een teken lopen de kinderen vanaf hun veilige holletje richting de poes. Als de poes tevoorschijn komt, lopen alle muizen zo snel als ze kunnen terug naar hun holletje.

 

Materiaal

         1 mat

         2 pionnen

 

De poezenmand is de mat, en de muizen zijn vrij achter een bepaalde lijn.

Eigen leerdoelen

Observatie

Beoordeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lesdoel/tijd

Uitwerking

Organisatie

 

Doel van de loper

         De tikker dicht durven naderen

         De juiste looprichting vinden

         Snel reageren op de actie van de beer

 

Doel van de tikker

         Zoveel mogelijk kinderen tikken

         Bewegingen versnellen en van richting veranderen

         Kinderen verassen

 

 

 

 

 

 

 

Iemand is de beer. De beer ligt te slapen op de mat. De andere kinderen lopen naar de beer en vragen: ‘Beer waar ben je?’ De beer roept heel hard ‘HIER’ en probeert zoveel mogelijk kinderen te tikken.

 

Materiaal

– 1 mat

 

De kinderen zijn weer vrij als ze in de veilige ruimte zijn. Dit is de ruimte achter een bepaalde lijn die je eventueel kan aangeven met een pion.

Eigen leerdoelen

Observatie

Beoordeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lesdoel/tijd

Uitwerking

Organisatie

 

Doel voor de lopers

         Het juiste moment kiezen om het speelveld te betreden

         De tikker dicht durven naderen

         Een goede positie ten opzichte van de tikker kiezen

         Snel reageren op de acties van de tikker

 

Doel voor de tikker

         Positie kiezen ten opzichte van lopers en voorwerpen

         Schijnbewegingen maken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een van de kinderen bewaakt de schat, de klas probeert de schatbewaarder zijn schat af te nemen. Elk kind probeert dat door individueel delen van de schat te veroveren. Als dat lukt legt het kind de goudstaaf op een vaste plek.

Als het kind getikt wordt, moeten alle goudstaven terug worden gebracht.

 

Spelregels:

         De schatbewaarder mag niet met zijn voeten buiten de schatkamer staan

         De schatbewaarder mag niet opzettelijk op de schatten gaan staan, liggen of zitten.

         De spelers mogen maar één goudstaaf tegelijk meenemen

         Er mag niet gegooid worden met de

         goudstaven.

 

 

Materiaal

         lintjes of pittenzakken

         stoepkrijt/ matten

         4 pionnen

 

De schatbewaarder staat in de cirkel of op de matten, om hem heen liggen de goudstaven. (twee keer zoveel als kinderen)

Voor het spel begint, zoeken de kinderen voor zichzelf een plekje op waar ze hun schatten kunnen bewaren.

 

Eventueel kan er gespeeld worden met meerdere schatbewaarders.

 

Het kind dat de meeste lintjes heeft, mag schatbewaarder worden.

Eigen leerdoelen

Observatie

Beoordeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lesdoel/tijd

Uitwerking

Organisatie

 

Doel van de lopers

         Het juiste moment kiezen om het speelveld te betreden

         Door bedreigd gebied lopen

         De tikker in de gaten houden en ontwijken

         De kortste afstand naar veilig gebied kiezen

 

Doel van de tikker

         Schijnbewegingen maken

         Bewegingen versnellen en afremmen

         Positie kiezen ten opzichte van de lopers

 

 

 

 

 

 

De kinderen proberen zonder getikt te worden over te lopen van lijn A naar lijn B. Dit gebeurt op een teken van de leerkracht. Later kunnen de tikkers aangeven wanneer er gelopen mag worden.

 

Als een kind getikt is, mag je  mee blijven doen. Na ongeveer 4 tot 6 loopbeurten van tikker wisselen.

 

Materiaal

         een aantal lintjes

         4 pionnen

 

De lopers staan achter de lijnen en de tikkers staan tussen de lijnen.

<p class="MsoNorm

No comments