lesvoorbereiding
Leerkracht : |
Wendy |
Klas : |
1e leerjaar |
Leergebied : |
Taal |
|
|
Lesonderwerp |
Kern 4: aanleren ‘huis’ – verhaal – structureerstrook aanbrengen ‘huis’ – letterlijn ‘h’ – auditieve discriminatie ‘h’ – samenstellen ‘huis’ Inoefening: werkboek |
Handboek |
Veilig leren lezen kern 4 |
Leerplan |
Leerplan Nederlands – deelleerplan Lezen Le.1.2, Le 2.2.1.1, Le 2.2.1.4 Leerplan Nederlands – deelleerplan luisteren en spreken L 1.2.2 |
Beginsituatie |
De leerlingen kunnen een voorstelling maken van het woord. (woord – beeldkoppeling). De kinderen zijn in staat om klanken auditief en visueel te herkennen. |
Doelen |
|
Bronnen |
Handleiding Veilig leren lezen kern 4 |
Media |
reuzenleesboek kern 4, werkboek blz. 1 + 2 + 3, structureerstrook, klikklakboekje, leesboek kern 4, woordkaartje huis, letterkaartje ‘h |
Bordschema :
huis h ui s |
|
Inleiding
|
|
|
|
Kernverhaal ‘Het geheim’ : Aanbreng ‘huis’ |
|
|
1 |
Fragment 1 : huis (De hut in het bos) Reuzenleesboek 4 blz. 1 en 2
Verwerking verhaal Nieuw aan te leren woord ‘huis’ |
Leerkracht vertelt verhaal Leerlingen luisteren
Verhaal navertellen
|
Reuzenleesboek 3, blz. 2 |
|
Kern
|
|
|
|
structureren ‘poes’ |
|
|
1 2 |
h ui s
‘h’
‘s’ ‘sok’ vooraan ‘roos’ achteraan ‘doos’ achteraan ‘neus’ achteraan
‘ui’ |
Hak het woordje ‘huis’ eens in stukjes!!! (individueel, per rij, klassikaal)
Welke letter zie je vooraan bij het woord poes?
Welke letter zie je achteraan bij ‘huis’? In welke andere woorden, die we geleerd hebben hoor je de letter ‘s’? Staat die letter daar vooraan of achteraan?
Welke letter hoor je in het buikje? |
Structureerstrook |
|
Letterlijn ‘h’ |
|
|
1 2 |
Kopje : ‘h’
|
Welke letter hoor je in het kopje?
Letter ‘h schrijven aan het bord Hoe schrijven we de ‘h? Kinderen schrijven de letter mee in de lucht en verwoorden wat ze eerst zien en moet schrijven. (Visuele discriminatie) |
Bord |
|
Inoefening werkblad |
|
|
1 2 |
Werkboek kern 4blz. werkblad 1 – Visuele discriminatie van het woord ‘huis’ – Samenstellen ‘huis’ h + uis = huis – Kopje, buikje, staartje aanvullen. |
Overlopen van de opdracht Zelfstandig opdracht maken |
Werkboek |
|
Reuzeleesboek 4 blz. 13 en 14: uitluisteren ‘h’ |
|
|
3 |
Uitluisteren ‘h’: – huis – hek – hout – hok – horloge – hand – hamer – haas – handdoek –<s |