De sprookjesdans

 

3 Danslessen “De sprookjesdans”

Dit wordt een lessenserie van drie lessen met als uiteindelijk doel een sprookjes dans.

Elke les behandelen we 2 dieren en wat ze kunnen doen.

Doelstellingen:

Fysieke ontwikkeling:

*      Het kind ontdekt zelf nieuwe bewegingen, hierdoor zal het lichaamsbesef groeien. (vrije exploratie)

*      De coördinatie wordt bevorderd en de motoriek wordt verder ontwikkeld en verfijnd.

Emotionele en creatieve ontwikkeling:

*      Het kind wordt gestimuleerd om zowel het inlevingsvermogen als het vermogen tot uitleven (plezier en afreageren) te verdiepen.

*      Het kind krijgt de mogelijkheid om in een veilige omgeving te experimenteren met de mogelijkheden van het eigen lijf.

Muzikale ontwikkeling:

*      Doordat de muziek vrijwel altijd direct wordt vertaald in beweging zal het gevoel voor maat, ritme en frasering verder worden ontwikkeld.

*      Het ervaren van muziek als stimulans in de dansbeleving.

Sociale ontwikkeling:

*      Het nemen van initiatieven als wel het accepteren van ideeën van anderen.

*      Wennen aan het samen dansen van jongens en meisjes in bijvoorbeeld het dansen met een partner.

 

 

Algemene inleiding:

Het prentenboek “Mag ik van jou een kusje” met muziek.

 

Vragen:

Wanneer had muis nou dat kusje gekregen?

Wie waren er allemaal op dat feest?

Hoe waren de dieren verkleed op dat feest?

Hebben jullie je zelf ook wel eens verkleed?

Zijn jullie wel eens naar een verkleedfeestje geweest?

 

Nou gaan we over drie weken zelf ons eigen verkleedbal vieren

Wie weet wat een “bal” is?

 

Maar voordat het zover is moeten we eerst nog oefenen. Dus trek je schoenen maar uit……..


Les 1. Pinokkio en de heks

In het speellokaal:

Materiaal:

*      Woodblock

*      Samba bal

 

Warming up:

We moeten vast een beetje oefenen voor het bal, dus laat maar eens zien of jullie het wel kunnen.

Bewegingsonderwijs in het speellokaal nr. 5 herhaling “de kinderen huppelen en zijn weer op tijd bij elkaar terug als er “un dos tres” klinkt.

 

Pinokkio:

Kennen jullie pinokkio? Pinokkio komt ook op het bal.

Wat is er nu zo gek aan pinokkio? (zijn neus groeit)

Weten jullie waar pinokkio van is gemaakt? (hout)

Wie kan er even voordoen hoe hij denkt dat pinokkio loopt?

Allemaal

Hoe staat pinokkio op? (heel houterig)

Alle ledenmaten apart oefenen (hoofd, handen, voeten, armen, heupen)

Hoe eet hij? Hoe gaat hij zitten?

Wie weet er nog iets wat pinokkio kan doen?

Hoe danst hij?

Ritme instrument: Woodblock

oefenmuziek aan: “dansspetters” cd ‘B’ nr. 28

Wie wil het even laten zien?

 

De heks:

Weet je wie er nog meer naar het bal toegaat? De heks!

Kennen jullie een heks? (van hans en grietje)

Dat is een gemene heks.

Maar de heks gaat niet naar het bal om te dansen en plezier te maken! Nee de heks gaat naar het bal om hans en grietje te pakken, maar ze krijgt ze steeds net niet te pakken.

Hoe zou de heks hans en grietje pakken? Hoe gaat ze sluipen? (hoog op haar tenen, dicht bij de grond? Op handen en voeten? Heel traag?

 Hoe valt ze aan? Hoe kan het nog meer?

Probeer maar.

Ritme instrument: Samba bal

Oefenmuziek: “dansspetters” cd ‘B’ nr. 26

 

 

 

Cooling down les 1:

Dieren reaktie spel

Bewegingen uitleggen:

Kommando konijn:   oren maken van je handen

Kommando heks:     klauwen maken van je handen en grijp bewegingen maken

Kommando trol:      rondje met je handen om je buik, alsof hij heel dik is

Kommando pinokkio: Lange neus maken


Les 2. De trol en Het witte konijn

Materiaal:

*      Handtrom

*      belletjes

Warming up:

Pinokkio en de heks nog een keer oefenen

Cd ‘B’ nr. 26 en 28

 

De trol:

Nu is er in het bos ook een trol. En die trol is een beetje een bange trol. Hij wil heel graag naar het bal maar hij heeft het probleem dat als er mensen dichterbij komen, dan duikt hij helemaal in een. Dan wordt hij in eens zo ontzettend bang dat hij helemaal weg kruipt. Dan gluurt hij voorzichtig door zijn armen of het weer veilig is.

De trol is heel groot en heel log. Wie heeft er een idee hoe de trol loopt? (heel groot en heel log, grote, trage bewegingen)

Hoe zou de trol dansen? Laat maar eens zien……

Hoe kan het nog meer?

Oefenmuziek: “Dansspetters” cd ‘B’ nr. 31

 

Het witte konijn:

Op het bal komt ook het konijn van alice in wonderland. Wie heeft Alice in wonderland wel eens gezien? Wat heeft dat konijn altijd bij zich? (een horloge) Waar heeft hij die altijd verstopt? Waar kan hij hem nog meer allemaal verstoppen? Laat eens zien. (achter zijn oor, achter zijn oksel, uit zijn haar, hij kan zijn horloge ook kwijt zijn, onder zijn voet) De kinderen komen met ideeën. Hoe zou het witte konijn lopen? En dansen? Laat maar eens wat zien.

(een snelle verplaatsing met plotselinge stops, waarbij de kinderen steeds ergens anders hun horloge vandaan halen.)

Oefenmuziek: “Dansspetters” cd ‘B’ nr. 24

 

Cooling down:

We hebben nu 4 sprookjesfiguren, pinokkio, de heks, de trol en het witte konijn gehad. Iedereen heeft weer een andere pinokkio, heks, trol en konijn laten zien.

Straks zet ik de muziek aan en dan mogen 3 kinderen zelf kiezen welk figuur ze laten zien. (trol, pinokkio, heks of konijn)

Wij gaan dan allemaal raden welk figuur ze uitbeelden. Elk kind mag een ander figuur uitkiezen of hetzelfde dat maakt niet uit. Wat ze zelf willen.

Oefenmuziek: Moet ik even kijken welke muziek er geschikt voor is.

 


Les 3. Het eigen dier en het bal

Inleiding:

Nog een keer de oefen muziek voor alle dieren

Pinokkio:      cd “B” nr. 28

Heks:           cd “B” nr. 26

Trol:           cd “B” nr. 31

Witte konijn:         cd “B” nr. 24

 

Eigen dier:

Nu mag je zelf een dier verzinnen die op het bal komt. Hoe heet het dier en wat doet het? Hoe kun je zien wat voor dier of figuur het is? Waaraan zie je dat? Hoe danst dit figuur? Laat eens zien…….

Oefenmuziek: moet ik nog uitzoeken

 

Het bal:

Eerst in een kring het refrein oefenen.

Refrein:

2 bijgetrokken passen naar rechts, een handklap op de laatste pas.

Daarna het zelfde naar links.

4 huppelpassen naar het midden en weer 4 achteruit.

Herhaal het eerste deel nogmaals.

Muziek: cd A nr. 1

 

De dieren komen in de volgende volgorde aanbod:

Pinokkio

De heks

De grote Trol

Het witte konijn

Hun eigen sprookjesfiguur

 

Afsluiting:

Wij gaan nu naar huis………

Individueel formulier zelfbeeld bij de leer- en werkhouding

Individueel formulier zelfbeeld bij de leer- en werkhouding     Naam: _______________________________ Geboortedatum: __________ Groep: ____   Beoordeeld door: _________________________________________________________                                                               ...