Zelfstandige activiteit 3: Spelen met de blokken op de mat
Omschrijving activiteit: De kleuters mogen op de blokkenmat spelen met de blokken. De kleuters mogen vrij kiezen welke constructies zij willen maken, wanneer het spel uitgespeeld dreigt te raken zal de leidster een bijkomende spelimpuls aanreiken.
|
datum |
: |
Donderdag 24 april 2003 |
leeftijd kleuters |
: |
3-jarigen |
aantal kleuters |
: |
4 kleuters |
belangstellingscentrum |
: |
Grote beer en kleine beer |
naam student |
: |
Pieters Annelien |
|
|
|
|
Doelstellingen:
ONTWIKKELINGSASPECTEN |
CONCRETISATIES |
– Inzichten verwerven over de ruimte (66)
|
– de kleuters experimenteren met de ruimte; de kleuters gaan voorwerpen herschikken, draaien, stapelen en maken constructies met de blokken – de kleuters maken kennis met begrippen als op, naast, tussen, onder, boven, … door met elkaar of met de leidster in interactie te treden
|
– Kleinmotorisch bewegen (45)
|
– de kleuters gaan tijdens het manipuleren van de blokken en het maken van constructies de handen en de vingers bewegen; de kleuters oefenen op het handvaardig zijn, – de kleuters gaan bij het maken van constructies de ene hand als actiehand en de andere als steunhand gebruiken – de kleuters gaan tijdens hun constructiespel experimenteren met kleinmotorische technieken; uit elkaar trekken van blokken, twee blokken op mekaar duwen
|
– Samenwerken (21)
|
– de kleuters gaan per vier spelen op de blokkenmat; dit samenspelen kan reeds voor een langere tijd en er kan tussen de kleuters samengewerkt worden, – de kleuters lossen met behulp van de leidster of individueel problemen op die zich tijdens het samenwerken voordoen, – het voorziene materiaal wordt gedeeld
|