Drama voor groep 1/ 2
Thema: Lente
Dramawerkvorm: Teacher-in-role / vertelpantomime
Ruimte: speellokaal
Materiaal: muziek, Vivaldi (melodie lente van de 4 seizoenen), klimopkrans
Duur: 30 min, plus de tijd om van en naar het speellokaal te komen.
De dramales
Inleiding:
We mogen op bezoek bij Lina Lente de Winter. Dat is de dochter van Koning Winter. Zij helpt altijd mee met de bloemen in bloei zetten, het gras iets groener verven; lente maken! Nu zijn de kinderen uitgenodigd om mee de lente te halen.
– hebben jullie zin om mee te gaan?
Om Lina Lente te bereiken moeten we een liedje zingen:
‘Wij horen de vogels fluiten,
De Lente lokt ons naar buiten, naar buiten,
Wij dansen de lente in!’
Ze is er nog niet. Misschien moeten we erbij dansen? Nog niet! Nog één keertje dan, maar dan heel mooi..
Zet je als leerkracht een lentekrans op je hoofd, jij bent Lina Lente
Lente verhaal
Lina Lente begroet de kinderen. Ze is heel blij dat ze willen helpen, want het is veel werk om de Lente in huis te halen. Ze neemt de kinderen mee naar buiten. Het is prachtig weer. Zie de zon eens stralen!
– straal met de zon mee, opdat het nóg mooier weer wordt!
– Voelen ze het al warmeer worden?
Heel goed! Nu kunnen we wel zonder jas naar buiten.
– trek de jas maar uit.
Lina Lente weet wel een mooi veld, waar krokusbollen in de grond verstopt zitten, kom maar eens mee!
Hier is het, maar we kunnen ze niet zien, hoe komt dat? We moeten de bolletjes maar eens helpen om uit te komen, daar weet Lina Lente nog wel een mooi versje voor:
Krokusbolletje, krokusbolletje
Kom eens uit je holletje
Met je bloempjes paars en geel
Op een dunne groene steel.
De krokussen willen nog niet uitkomen, misschien moeten we maar eventjes voordoen hoe dat gaat!
– De kinderen zoeken een plekje in de zaal
– hoe kunnen wij het beste een ´bol in de grond´ nadoen?
o Wat doen we met onze handen?
o Wat doen we met ons gezicht? (kijken we vrolijk, verdrietig)
– Samen met de kinderen vormt Lina Lente zich tot een bol
– Iedereen komt langzaam omhoog; armen gespreid, blij gezicht, bewegende vingertoppen enz.
Wat een prachtige bloemen!!
– De bloemen deinen zachtjes mee op de wind..
– Wat voor verschillende bloemen horen bij de lente?
– Proberen een paar verschillende vormen.
– We zeggen het versje er nog eens bij op!!
Krokusbolletje, krokusbolletje
Kom eens uit je holletje
Met je bloempjes paars en geel
Op een dunne groene steel.
Alle bloemen zijn nu wel wakker geschud, Lina Lente vindt dat het tijd is om verder met de dieren te gaan. Zoveel dieren hebben een winterslaap gehouden:
– weten jullie welke?
– Welke dieren horen allemaal bij de lente?
o Eendjes, kuikentjes, vogels, kikkers, kalfjes, schaapjes, egeltjes, lieveheersbeestjes etc.
– We doen samen een eendje
– We doen samen een kuikentje
– Beeld allemaal eens een dier van de lente uit!
– Mooie dieren zijn om naar te kijken; kan iedereen ook zo’n dier uitbeelden?
– Nog een voorbeeldje
Dat doen ze goed! Het is nu tijd om te oefenen hoe de dieren wakker kunnen worden gemaakt. Lina Lente heeft eventjes een egeltje nodig:
– wie kan een slapend egeltje uitbeelden, doe het maar eens!
– Een kindje wordt uitgekozen egeltje te zijn, deze krijgt een nestje.
– Lina Lente spreekt met het egeltje af wanneer hij/zij wakker wordt, de anderen mogen dit niet weten!
Het is heel belangrijk dat egeltjes zeer voorzichtig worden wakker gemaakt, we kunnen proberen:
– te blazen
– kushandjes geven
– met blaadjes sla wapperen
– weten de kinderen nog iets?
– Hoe hebben jullie mij eigenlijk geroepen..?
– De kinderen zingen het lied:
Wij horen de vogels fluiten,
De Lente lokt ons naar buiten, naar buiten,
Wij dansen de lente in!’
Nu wordt de egel wakker, kom maar naar buiten egeltje! Iedereen kruipt rond als een egeltje, dan voelt hij zich vast veiliger.
Lina Lente vraagt de kinderen stil te zijn, ze hoort iets… Ga maar eens staan, heel stil zijn allemaal. Ze moet eventjes heel goed luisteren, maar dan weet ze het; er komen wolken aandrijven!!
Zoek allemaal een plaatje op in de zaal en ga op je rug liggen, dan kunnen we naar de wolken kijken.
– Lina Lente ziet een schaapje, wat zien de kinderen?
Lina Lente ziet een boos gezicht..
– Ga allemaal eens rechtop zitten en trek ook eens een boos gezicht.
– Nee, het wolkengezicht is nog veel bozer
Ja zo! Hmm, Lina krijgt het idee dat het gezicht ook heel lief kan kijken, kunnen de kinderen dat ook?
Ohoh, Lina weet al wat het is. Het is haar vader! Het is tijd om naar huis te gaan.
Ze wil nog graag één keer de mooie bloemen zien uitkomen voordat ze naar huis toe gaat.
De kinderen vormen een bolletje en we zeggen het versje nog eens op.
Krokusbolletje, krokusbolletje
Kom eens uit je holletje
Met je bloempjes paars en geel
Op een dunne groene steel.
Dat zullen de bloemen vast wel gehoord hebben! Lina bedankt de kinderen voor hun hulp en vertrekt.
Afsluiting
Vraag of het leuk was bij Lina Lente;
– Wat hebben ze geleerd?
– Wat hebben ze gezien?
– Laat het versje nog eens horen?
– Hoe moet je een egel wakker maken?
– Welke dieren kunnen allemaal héél stil zijn?
Kies allemaal een heel stil dier uit, en ga zo stil als dit dier kan terug naar het