Bewaarhoofd
Verzamel een aantal voorwerpen, waarmee je dingen kunt bewaren( spaarpot,
dagboek, fotocamera)
Ga met de kinderen in een kring zitten. Je kunt het kringgesprek zowel in grote als in
kleine kring doen.
Vertel dat je gisteren je…..kwijt was. Je hebt er naar gezocht maar kon het niet
vinden.
Vraag of de kinderen je kunnen helpen. Het is de bedoeling da ze vragen gaan
stellen, zoals: waar had je het voor het laatst. Als dit er niet uitkomt kun je zelf
beginnen met hardop denken.
Uiteindelijk weet je weer waar je je …..hebt gelaten.
Het is leuk, als blijkt dat het verlorene gewoon in de klas lag.
Laat kinderen vertellen over gisteren, evt eergisteren.
Wat hebben ze op school gedaan?
Wat hebben ze gegeten?
Let erop dat ze antwoord geven op de vraag.
Hoe komt het dat we nog dingen weten?
Hoe kun je dingen nog meer bewaren?
Laat de voorwerpen die je hebt meegenomen benoemen.
Laat vertellen hoe deze voorwerpen dingen bewaren
Verwerkingsopdracht:
Teken een doorsnee van een hoofd, kopieer deze voor elk kind.
Kinderen tekenen in het hoofd dingen die ze nog weten.
Je kunt op een later tijdstip bespreken wat er in het hoofd zit