|
Postbus 568 7550 AN Hengelo M.A. de Ruyterstraat 3 7556 CW Hengelo Tel. 074-2559100 |
Postbank 813949 Rabo Hengelo 32 75 08 027 info@edith.nl www.edith.nl Fax 074-2559191 |
||||||||
VOORBEREIDINGSFORMULIER |
Pabo 2,Pabo 3, periode 1 |
|||||||||
Student(e) Klas PSL Stageschool Plaats Mentor |
: Jessica Gerritsen : VR2A : ————- : De Mare : Almelo : Dianne Becker |
Datum Groep Aantal lln. |
: 14-09-04 : 1-2 |
|||||||
Vak- vormings- gebied, speelwerkthema of onderwerp: |
: Natuuronderwijs
Herfst
|
Stage opdracht van: (aankruisen)
|
||||||||
mentor opleiding eigen keuze |
||||||||||
Lesdoel (gedrag – inhoud- omstandigheden – criterium): De kinderen kunnen aan het eind van de les vertellen welk weer het is in de herfst en de kinderen kunnen ook vertellen dat de bladeren uit de bomen vallen (en waardoor) en dat ze mooie kleuren krijgen. (3 van de 4/5 kleuren kunnen de kinderen hiervan noemen) |
||||||||||
Persoonlijk leerdoel: – Ik ga deze les denken aan de tijd – Ik ga de les aantrekkelijk maken door het spannend te maken en de kinderen veel te laten vertellen. – Ik ga ervoor zorgen dat de uitleg duidelijk is, zodat de kinderen het begrijpen. |
||||||||||
Beginsituatie: De kinderen hebben allemaal een herfst meegemaakt. De kinderen maken op dit moment de herfst mee en hebben ervaren dat het weer veranderd is de afgelopen periode. De kinderen hebben allemaal wel eens in het bos gelopen (of ergens anders) en hebben gezien dat de bladeren op de grond lagen. |
||||||||||
Aandachtspunten: voor derdejaars: (aankruisen wat van toepassing is) |
||||||||||
|
|
NT2 ICO gebruik van methodes projectonderwijs evaluatie (toetsing) maatschappelijke doelen |
|
aanvankelijk leerproces adaptief onderwijs klassenmanagement |
||||||
Checklist materialen: Pakketje met daar in : – sjaal – bladeren – brief – voorleesverhaal ‘Jip en janneke’ |
||||||||||
Lesfase |
Tijd |
Leerinhoud |
Didactische aanpak, leerlingactiviteiten, organisatie en middelen |
Opmerkingen mentor / docent |
Inleiding 1.3 terugblik
1.1 Inleiding
Uitleg |
4 minuten
4 minuten
8 minuten |
herfstpad
Post, postzegel, adres.
Herfst Het weer Bladeren
|
Ik vraag aan de kinderen hoe het was tijdens het herfstpad en wat ze allemaal hebben gezien/gedaan.
Ik vertel de kinderen dat er vandaag een pakketje is gekomen. Ik stel de volgende vragen: – hoe komt dit pakketje hier? – Voor wie is het en hoe kom ik dat te weten? – Wie mag het dan open maken? – Wat zou er in zitten denk je?
Ik lees de brief voor die in het pakketje zit. In die brief staan een aantal dingen zoals: – Herfst is begonnen – Kouder – Waait hard – Warm aankleden – Sjaal – <span style="f |