Emotie les

 

Emoties
 
Doelstellingen
De kinderen leren omgaan met hun eigen emoties en ze die emoties laten
associëren met plaatjes, eigen ervaringen en anderen.
 
Inleiding
Laat een plaatje zien van een bekend tekenfiguur. Bijvoorbeeld winnie de poeh die
blij is en lacht.  Dit is uiteraard aantrekkelijk voor de kinderen en je hebt gelijk de
aandacht. Werk met de hele kring.
 
Kern
Stel over elk plaatje een aantal vragen:
-Wie is dit?
-Hoe kijkt hij?
-Waarom kijkt hij zo blij?
Je zegt ook wanneer jij blij kijkt. 
-Wanneer kijken jullie zo vies?
Nou gaan we allemaal zo vies mogelijk kijken! (en je doet zelf natuurlijk ook lekker
mee)
Kijk is hoe vies …. kijkt? Laten we allemaal zo vies als ….kijken 
Dan laat je de volgende platen zien.
 
Dan kan je vragen geluiden bij de emoties te maken (die doen ze vaak vanzelf al)
 
Dan kan je zeggen dat ze nu een emotie moeten doen die jij opnoemt.
-Nu zijn we allemaal blij! (lachen en juichen)
-Nu zijn we allemaal heel erg boos! (grommen)
-enzovoort
 
Doe ze een paar keer ze vinden dat prachtig.
 
 
Afsluiting1
Laat de kinderen een tekening maken over waar ze blij van worden (want blij is
natuurlijk het leukste wat er is)! Geef ze wat suggesties bijvoorbeeld: Sinterklaas,
verjaardag, cadeaus enz. 
Of laat ze de kleurplaten inkleuren die je gebruikt hebt. (jongste kleuters) 
 
 
Afsluiting2
Lees een verhaal voor waar emoties in voorkomen en laat ze elke emotie die je
noemt nadoen.
(Ik ben nog op zoek naar een goed verhaal, misschien iemand een tip)? 
 
Bijlage
De kleurplaten zijn te vinden op schoolplaten.com onder emoties.
Kopieer ze met ctrl+c (eerst selecteren)
 
 
 

Poppenkast

Het is een poppenkastles waarbij de kinderen moeten helpen om een oplossing te zoeken voor het probleem.