Lesdoel/tijd
|
Uitwerking
|
Organisatie
|
Doel
– de kinderen herkennen de kleuren
– de kinderen benoemen de kleuren
– De kinderen leren te sorteren
|
Inleiding
Voorlezen van het verhaal ‘De kleurentovenaar’
( A. Lobel)
Kern
De kinderen vertellen wat hun lievelingskleur is. Hierna vraagt de leerkracht welke kleuren het meest/minst gekozen zijn. De kinderen verzinnen zelf een oplossing. Geef zelf na een tijdje aan dat je ook papier kunt gebruiken.
Zet bij elke kleur het aantal kinderen (stippen) die die kleur als hun lievelingskleur hebben gekozen.
Bespreek de uitkomsten met de kinderen.
Afsluiting
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het is roze. Ra, ra, wat is dat?
|
De kinderen zitten in de kring.
Materiaal
– papier
– teken/schrijf materiaal
|
Juf leest voor: prentenboeken over bijzondere kinderen
Ieder kind is op zijn eigen manier bijzonder maar je hebt er altijd die kinderen tussen zitten die extra bijzonder zijn in wie ze zijn ...