Zwarte Kat

0

Beginsituatie

De kinderen van groep 3 vinden het voorlezen heel leuk, ze kunnen verhalen al goed volgen en de inhoud onthouden. Ik weet niet of een vertelling al eens is in deze klas is gedaan. Ik denk wel dat ze het op zich leuk vinden, maar ik moet ze wel even kietelen!

Doelstelling

Mee doen met een vertelling, op het verhaal en op de hoofdpersoon reageren. Daarom moeten ze het verhaal kunnen volgen, maar ook durven reageren en vragen te stellen.

Wat heb je nodig?

Helmer de kat in de kleuren: zwart, groen en ‘regenboog’. De achtergronden zijn: een zwarte stoel en groen gras. Deze dingen zijn gemaakt van karton en kunnen met magneten op het bord worden gehangen.
Mijn kleding is zwart: een zwarte broek, een jas en een muts. Dit ligt allemaal klaar bij de vertelplek. De bezem neem ik mee.
Het boek bij de hand houden voor eventuele plaatjes.

inleiding

Mijn inleiding wil ik gebruiken om de hoofdpersoon op te bouwen. Het geeft mij ook de mogelijkheid om in mijn rol te komen. Dus ik verkleed mij waar de kinderen bij zijn. Daarom ook moeten de kinderen al in de kring zitten voor ik de inleiding ga geven.
Met de bezem kom ik binnen, vegend ga ik door de klas, naar de groep.
“Wie weet wat dit is?”
Dit is geen gewone bezem maar de bezem van mijn tante Hettie en mijn tante Hettie is een HEKS!
En geen gewone heks, maar een rare heks. Mijn tante Hettie houdt van de kleur zwart.(ondertussen zwarte jas aantrekken en muts op zetten) Bij haar thuis is alle zwart, de stoelen en de tafels, het bed en het bad, de vloer en de gordijnen. Ook het huis zelf is zwart, van binnen en van buiten, kan je het je voorstellen? Haar kleren zijn allemaal zwart, maar ook haar kat, Helmer heet hij.

Het verhaal

Maar daarmee begon de ellende! Want als Helmer op de zwarte stoel lag te slapen kon Hettie hem niet meer zien (zwarte kat op stoel zetten) en….ging ze boven op hem zitten!….En als Helmer op de vloer lag te slapen dan kon Hettie hem niet zien en struikelde ze over hem heen.
Op een dag was Hettie weer gestruikeld over Helmer en zo 2 trappen naar beneden gevallen! Toen besloot Hettie er wat aan te gaan doen. Ze pakte (bezem pakken) haar toverbezem en draaide hem 2 keer in het rond en riep…..ABRACADABRA!… (bezem wegzetten) En Helmer, arme Helmer, was zo groen als gras.
Hettie was tevreden, want nu kon ze Helmer overal zien. Als Helmer op de vloer lag, kon Hettie hem zien. Als Helmer op de stoel lag (groene kat op stoel zetten), kon Hettie hem zien. En als Helmer op het bed lag, kon Hettie hem zien.
Maar Helmer mag niet op het bed slapen! Dus pakte Hettie hem op en zette Helmer buiten in het gras.
Och hemel, wat gebeurde er nu? (groene kat in gras zetten) Hettie zag Helmer niet meer zitten. Toen Hettie naar buiten rende om Helmer te gaan zoeken, struikelde ze over Helmer heen en kwam na drie koprollen in een rozenstruik terecht. En dat doet zeer, want die hebben doornen!
Nu was Hettie echt boos. Ze pakte haar bezemsteel (bezem pakken), draaide die 3 keer in het rond en riep….ABRACADABRA!… (bezem wegzetten), En Helmer, arme Helmer, was een kat met allemaal kleurtjes! Zijn kopje was rood, zijn lijfje was geel, zijn staart roze en z’n 4 poten paars. Maar het ergste was dat zijn snorharen blauw waren!
Hettie was tevreden, want nu kon ze Helmer overal zien. Als Helmer op de vloer lag, kon Hettie hem zien. Als Helmer op de stoel lag (gekleurde kat op stoel zetten), kon Hettie hem zien. Als Helmer in het gras zat (gekleurde kat in het gras zetten), kon Hettie hem zien. Zelfs als Helmer in het topje van de hoogste boom zat, kon Hettie hem zien.
En dat deed Helmer, hij klom zo snel hij kon in het topje van de hoogste boom. Helmer voelde zich heel verdrietig. Hij begreep ook wel dat hij er belachelijk uit zag. Zelfs de vogels lachten hem uit.
Van verdriet bleef Helmer een hele dag en een hele nacht boven in de boom zitten.
En ’s ochtends zat Helmer er nog. Nu maakte Hettie zich wel een beetje zorgen over Helmer. Ze was wel een beetje verdrietig, want ze vond Helmer toch wel heel lief.
Toen kreeg Hettie een idee. Ze pakte haar bezemsteel (bezem pakken), draaide die 4 keer in het rond en riep….ABRACADABRA!… (bezem wegzetten) En Helmer, blije Helmer, was gewoon weer zwart. Van blijdschap klom hij uit de boom, zo in Hetties armen.
Maar nu Helmer weer zwart was begon natuurlijk weer de ellende opnieuw, want Hettie zou hem natuurlijk weer niet kunnen zien!  

afsluiting

“Wat zou Hettie voor oplossing kunnen hebben?”

Hettie pakte haar bezemsteel (bezem pakken), draaide in het rond en in het ronde en in het rond en riep….ABRACADABRA!… en toverde haar huis in de mooiste kleuren. Het dak werd rood, de muren geel, de deur rood en de vloerbedekking roze net wit. Het bed was blauw met roze dekens en de gordijnen paars. De tafels en stoelen waren wit, net als het bad. Hettie was tevreden, want nu kon ze Helmer overal zien.

No comments

Algemeen afkruisblad

Algemeen afkruisblad  Onderwerp: __________________ Leerkracht(en): __________________ Groep: _____ 01 02 03 04 05 06 07 08