Systematisch tellen

 

Stage Opdracht 5  (Voorbereiding )

 

Een rijke telactiviteit

 

 

 

Benodigdheden:

§        Een kartonnen jas

§        Papieren knoopjes

§        Echte knopen (verschillende maten en kleuren)

§        Een kleed waar de knopen op kunnen liggen.

 

Leerdoelen(voor de kinderen):

§        Verbetering van symmetrisch tellen

§        Snel een oplossing bedenken

§        Het leren ordenen

§        Bevorderen van het hoofdrekenen

 

Uitleg van de activiteit:

1.      Ik laat de jas zien en vraag de kinderen wat voor jas dit is. Ik laat ze een beetje praten en daarna vraag ik, weten jullie misschien wat er ontbreekt aan deze jas?

2.      Als ze weten dat er knopen missen vraag ik hoeveel knopen er dan missen. Als we daar uit zijn vertel ik dat ik dan die knopen nog moet halen.

3.      Hoe kan ik dat onthouden? Nu zullen ze misschien aankomen met je houdt x-aantal vingers omhoog.

4.      Dan geef ik vervolgens aan dat de winkel dicht was en dat ik misschien nog wel wat knopen heb liggen, dus ik leg de knopen die ik heb gevonden op tafel.

5.      Nu kunnen ze ze ordenen. Dus ik vraag bijvoorbeeld, welke kleur vinden jullie het mooist? Leg alle kleuren maar even apart, dan zie je het beter.

6.      Welke knoop is het grootst?

7.      Van welke knopen zijn er het minst?

8.      Van welke kleur zouden er genoeg zijn voor de jas?

9.      Vervolgens leg ik 10 knopen apart.. Ik vraag hoeveel het er zijn en leg er een zakdoek op. Ik maak eerst twee rijen van 5. Ik kijk of ze het snappen.

 

 

 

Extra activiteit:

Nu de echte rekenactiviteit achter de rug is, laat ik ze de papieren knoopjes inkleuren en mogen ze die op het jasje plakken.