Kleuterspel

0

 

Doelstellingen

 

* De leerlingen kunnen aan de hand van een geluid hun weg door het lokaal vinden.

* De leerlingen kunnen zich op diverse manieren voortbewegen door op verschillende manieren te lopen, te glijden of te hoppen.

* De leerlingen kunnen een hele simpele vorm van een inspringspel spelen.

* De leerlingen oefenen de verschillende functies, zoals:

· Motoriek.

· Zintuigen.

* Bevordering van de samenwerking. 

 

 

 

Voorbereiding

 

* bij deze doelgroep doe je binnen een spel al vaak iets aan dramatische expressie in de vorm van fantasiespelen, enzovoorts……

Ik verwacht dat ze de onderdelen binnen deze les wel oppakken.

* Er zijn verder geen andere spelmaterialen nodig.

* De ruimte is een speellokaal

* Het maken van een voorbeeld is niet nodig.

* Er zijn geen andere hulpmiddelen. 

 

 

 

Presentatie

 

* Ik begin met een praatje over dieren die je allemaal in het bos kunt vinden. Hoe zien deze eruit, wat voor een geluiden maken ze.

Vervolgens doen we een variant op het spel ‘Schipper mag ik overvaren’, namelijk

‘Boswachter mag ik oversteken’. In deze variant maakt de boswachter een geluid die de

leerlingen (dieren) met hun ogen dicht moeten volgen tot ze aan de overkant zijn. De

leerlingen worden begeleidt door een andere leerling, dit om chaos te voorkomen.

 

* Als hoofdopdracht doen we een Voortbewegingsspelletje. De leerlingen zitten kriskras door

het lokaal. We gaan met z’n allen uitvoeren en bedenken hoe bepaalde dieren bewegen. Hoe

ze zich verplaatsen. De leerlingen geven dit aan elkaar aan. Een aantal door mij opgeschreven

dieren komen aan de orde en de leerlingen mogen zelf ook ideeën aandragen.

 

* We doen een simpele vorm van een inspringspel als afsluiting. Ik vertel een verhaal, terwijl de leerlingen kriskras door het lokaal lopen. Zodra ik een dier in het verhaal naar voren laat komen, dan doen de leerlingen na hoe zo’n dier zich beweegt en verplaatst. De leerlingen moeten dus goed opletten, wanneer een dier aan bod komt. Nadat iedereen het bewegende dier heeft laten zien, ga ik verder met mijn verhaal. Ik geef leerlingen dus de tijd om daadwerkelijk het dier uit te beelden. 

 

 

 

Uitleg

 

Schipper mag ik overvaren is snel uitgelegd, dus ik denk niet dat dit problemen op zal leveren, ook de andere spelletjes zijn heel gemakkelijk aan te leren

 

Begeleiding:

 

* Als ik praat houden de leerlingen hun mond dicht. Als ze iets willen zeggen steken ze hun vinger op. Deze les wordt in het speellokaal gegeven, dus de leerlingen hebben hun gymschoenen aan. Als het uit de hand loopt leg ik de les stil. Ik zorg dat ik wat stiltespelletjes achter de hand heb -zoals Tik, tik, welk dier ben ik, enzovoorts- voor als de groep erg druk is.

* Ik wil de groep motiveren door zelf enthousiast mee te doen.

* Door complimentjes te geven, aan te moedigen wil ik de groep stimuleren.

* Ik wil aandacht geven door te stimuleren, motiveren, hulp te bieden, in te grijpen in onverwachte situaties, als iemand geen zin heeft, toch proberen de activiteit zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

* ik wil hulp bieden door iemand die niet mee doet er extra bij te betrekken, aandacht te geven,in te grijpen bij ruzies e.d. en vragen te beantwoorden.

* In onverwachte situaties wil ik reageren door te inproviseren. 

 

 

 

Evaluatie

 

Als afronding moet iedereen zijn gewone schoenen e.d weer aandoen en gaan we weer terug naar het klaslokaal. 

 

No comments

Tips bij Digibord

Pen Hoe ligt de pen die bij het digibord hoort in de hand? Werkt de pen op batterijen? Hoeveel batterijen zijn er nodig? Mogen het ...