Inleiding ruimte

 

Klassikale Impressie :
 
1.
Inleiding :
 
L. vraagt aan de kls. wie er kan vertellen rond welk thema we deze week aan het werken
zijn.
«
Wat is de ruimte eigenlijk ? »
Heeft er iemand van jullie de maan als eens van dichtbij gezien ?  Op een foto of op de
televisie ?  Hoe ziet de maan er eigenlijk uit van dichtbij ?
L. vraagt aan de kls wie van hen eens naar de maan zou willen gaan?
Hoe denken jullie dat je het makkelijkste naar de maan kan gaan ?
L. zegt tegen de kls dat ze nog kinderen zijn die eens naar de maan willen gaan.  Ze willen
er zelfs gaan wonen en daarom vragen ze aan hun vader of die een ladder voor hen wil
maken.  Ze hebben er een liedje op gemaakt.
Jullie mogen nu allemaal verspreid gaan staan in het lokaal.  Iedereen mag dansen op het
liedje.  Zo gek mogelijk.
 
2.
Midden :
 
L. zegt tegen de kls.  dat ze zich eerst eens helemaal moeten losschudden, het hoofd, de
armen, de benen, …
«
Zijn jullie helemaal los en klaar om te dansen ? » vraagt L.
L. zet het liedje op en danst samen met de kls. op het liedje.  
L. laat de kls vrij bewegen op het liedje.  Af en toe wijst ze de kls. op een kleuter die een leuk
pasje doet en mag iedereen hem/ haar nadoen.
 
3.
Slot :
 
Als het liedje gedaan is, zegt de L. dat de kls zich allemaal nog eens mogen uitrekken.   De kls
mogen zich heel groot maken, nadien heel klein, armen en benen goed uitrekken, …
«
Nu gaan we allemaal terug heel stilletjes naar ons plaatsje in de kring sluipen, dan gaan we
luisteren wat we straks van activiteiten kunnen doen. » zegt L.
De kls sluipen naar hun plaats.
 

Sorteren

In groepjes gaan de kinderen de materialen sorteren en ze opplakken op een vel papier.