Hyacint

0

Doelen

Algemene doelen

_ De kinderen verwerven kennis, inzicht en vaardigheden waarmee ze hun gedachten, gevoelens, waarnemingen en ervaringen op persoonlijke wijze kunnen vormgeven in beeldende werkstukken.

_ De kinderen kunnen werkstukken maken naar de werkelijkheid door middel van gericht kijken.

_ De kinderen kunnen werkstukken maken met adequate toepassing van verschillende technieken en materialen.

Specifieke doelen

– De kinderen zijn aan het einde van de les in staat tot het zodanig hanteren van de lijm dat de steel van de hyacint vastzit en de propjes crêpepapier met een minimum aan lijm op de steel zijn bevestigd.

– De kinderen kunnen aan het einde van de les zelfstandig, op basis van waarneming, (groene) bladeren knippen en deze bevestigen aan de steel.

– De kinderen kunnen verwoorden dat het uitkomen van bloembollen een verschijnsel is dat hoort bij de lente.

 

Wat heb je nodig?

" wc rollen
" groen papier
" crêpepapier (roze, paars, wit, bruin)
" voor ieder kind een bloempotje (of versierd boterkuipje, blikje etc.)
" oase
" lijm (+matjes) / scharen

 

Inleiding

Als de kinderen de klas binnen komen staan er in elk groepje een echte hyacint op tafel. De leerkracht voert met de kinderen een gesprekje en stelt vragen als:

J Wie weet wat dit voor mooie bloem is?
J Ruikt de bloem ook?
J Als het echt winter is, zie je deze bloemen dan ook in de tuin?
J Waneer zie je ze wel? 

De leerkracht leest vervolgens een (informatief) prentenboek voor over het groeien van een bol.

 

Kern

De leerkracht vertelt dat ze de hyacinten wel erg gezellig vindt staan, zullen we er nog een paar bij maken om de klas nog gezelliger te maken?

De kinderen luisteren naar de uitleg.

Ieder kind krijgt twee closetrollen die ze op elkaar zetten zodat een langere steel van de hyacint ontstaat. Ze plakken hier groen papier op. Deze steel steken ze in de oase van hun bloempot. De kinderen scheuren kleine stukjes crêpepapier en maken hier propjes van. De propjes plakken ze aan de bovenkant van de steel.
Vervolgens mogen de kinderen uit groen papier bladeren knippen (stroken). Deze stroken worden dubbelgevouwen en aan de bovenkant wordt een puntje geknipt. Ze worden naast de steel in de oase gestoken.

Om het geheel af te maken kunnen de kinderen van bruin crêpepapier propjes maken die ze op de oase leggen (aarde).
Het potje kan natuurlijk nog mooi geverfd worden.

 

Evaluatie

De kunstwerken worden getoond aan de rest van de klas. De kinderen mogen zelf een plaatsje zoeken waar ze de hyacint willen neerzetten. Ruiken deze hyacinten ook zo lekker?

No comments