Gezonde dag

0

 

Gezond / ongezond 
 
We begonnen met een taalles a.d.h.v. een schatkaart. Ik vertelde ze dat de
assistent en ik buiten op het plein een kaart hadden gevonden en dat we niet
goed wisten wat het was. We wilden het weggooien, maar de kinderen kwamen al
snel met het idee dat het wel eens een schatkaart kon zijn en dat we de
pijlen moesten volgen. We bedachten een plan (wat heb je nodig, het kan ook
een nepkaart zijn, wanneer gaan we zoeken, hoe pakken we het aan, wat zouden
al die tekentjes op de kaart betekenen etc.)
 
 
In het park hadden we allemaal gezonde en ongezonde dingen verstopt. Bij de
gezonde dingen zaten ook veel dingen die iets met beweging te maken hadden,
zoals een hoepel, zwembroek enz.
Ook waren er twee tassen verstopt met erop geschreven ‘gezond’ (met een
plaatje van een appel erbij) en één met ongezond erop geschreven (met een
plaatje van een ijsje erop).
De kinderen moesten de schatten zoeken en sorteren op gezond en ongezond.
 
 
Een aantal dagen hebben we het sorteerspelletje herhaald. De kinderen konden
op den duur ook uitleggen dat zeep ongezond is om te eten, maar dat wassen
wel gezond is. En dat je met een bal kunt sporten en dat dat gezond is enz.
 
 
Daarna hebben we samen met de kinderen een gezonde dag georganiseerd. Ze
moesten zelf een invulling bedenken. Onze dag zag er zo uit:
Ochtendgym in kleine gymzaal
Wassen
Fruithapje en iets drinken
Buiten spelen
Spelen in grote gymzaal met meegebrachte steppen, skeelers, ballen enz
Ambulance bekijken op het plein
Buiten spelen
Gezond eten en een gezond toetje
Tanden poetsen
Rusten (kinderen mochten zelf invulling hier aan geven)
Aerobics
Tennissen met ballonnen
Fruit (sluiten we elke dag mee af) en drinken
 
 
De ongezonde dag gaan we ook nog houden!
Als afsluiting voor het thema gaan de kleuters de ouders uitnodigen voor een
aerobicles. De kinderen moeten de les zelf geven. Doel daarvan is niet meer
zozeer dat de kinderen weten dat bewegen gezond is, maar dat ze zich ook
dusdanig veilig voelen dat ze zich op muziek en voor een groep durven te
bewegen (ook heel gezond!).
 

No comments

Telefoneren

dit valt onder gespreksvaardigheid: De kinderen kunnen een telefoongesprek voeren volgens de specifieke stappen die je neemt bij een telefoongesprek.